Förskoleklassen - det bästa ur två världar eller ett ingenmansland?
Abstract
Bakgrund Förskoleklassen infördes 1998 som en egen skolform. Förskoleklassen är frivillig
för barnet men kommunen är skyldiga att erbjuda plats för barnet i skolan när det
fyllt sex år. Syftet med reformen var att förskoleverksamheten och grundskolan
skulle samarbeta för att få en bättre kvalité i verksamheterna samt få in
förskolepedagogiken i skolans värld.
SyfteUndersökningen syftar till att nå en djupare förståelse om förskoleklassen är en
inkörsport till första klass. Syftet är också att titta på hur pedagogerna arbetar för att
förbereda barnen i läs- och skrivinlärning, matematik samt socialt samspel.
Uppsatsens syfte leder därför till följande frågeställningar: Hur arbetar pedagogerna
medvetet för att förskoleklassen ska bli en inkörsport till första klass? Hur arbetar
pedagogerna för att förbereda barnen i läs- och skrivinlärning, matematik samt
socialt samspel? Hur är leken basen för förskoleklassens arbetssätt?
=
MetodSom undersökningsmetod har vi valt att genomföra kvalitativa intervjuer med
pedagoger som är verksamma i förskoleklass. Vi har intervjuat sex pedagoger som
är verksamma i fyra olika förskoleklasser, varav en av förskoleklasserna är
integrerad med första klass.
Resultat== f= î™ê= ëíìÇáÉ= Ü~ê= îá= âçããáí= Ñê~ã= íáää= ~íí= éÉÇ~ÖçÖÉêå~ë= ~êÄÉíëë®íí= î~êáÉê~ê= å®ê= ÇÉ= ìíÑ∏ê=
éÉÇ~ÖçÖáëâí= ~êÄÉíÉ=á=Ñ∏êëâçäÉâä~ëëÉåK= p~ãíäáÖ~=éÉÇ~ÖçÖÉê=~åëÉê=~íí=äÉâÉå=®ê=îáâíáÖ=çÅÜ=
~íí= ÇÉí= áåíÉ= Ñ™ê= Ääá= Ñ∏ê= ëâçääáâíK= ^íí= ÇÉå= íáÇáÖ~= ä®ëJ= çÅÜ= ëâêáîáåä®êåáåÖÉå= çÅÜ=
ã~íÉã~íáâÉå=®ê=Éíí=îáâíáÖí=áåëä~Ö=á=îÉêâë~ãÜÉíÉå=~åëÉê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~K=aÉ=~åî®åÇÉê=ëáÖ=
~î=çäáâ~=ã~íÉêá~äI=ÇÉ=í~ê=ÜÉäí=ÉåâÉäí=ÇÉí=ëçã=ÇÉ=íóÅâÉê=®ê=ÇÉí=Ä®ëí~=áÑê™å=çäáâ~=ãÉíçÇÉêK=
jÉíçÇÉê= ëçã= éÉÇ~ÖçÖÉêå~= å®ãåÉê= ®ê= qêìääÉI= _çêåÜçäãI= cçåçãáñI= c∏êëí~= äàìÇÉíI=
cäÉñã~íÉêá~äÉíI=píçêÄçâÉå=ë~ãí=mêáÅâÄçâÉåK=
= O=
=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Gunnesson, Susanne
Magnusson, Cecilia
Keywords
Förskoleklassen
uppdrag
inkörsport/ingenmansla
Language
sv