Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus
Abstract
Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk
aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder
och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra
utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. Då
Världshälsoorganisationen (2010) rekommenderar barn att vara fysiskt aktiva 180 minuter om
dagen ser vi att tiden inomhus behöver nyttjas till rörelse för att barnen inte ska bli
stillasittande för länge. Vi ville söka svar på våra frågeställningar: Vilken betydelse anser
förskollärare att fysisk aktivitet har för barns utveckling och lärande? Vad anser förskollärare
om inomhusmiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet? Planerar förskollärare miljön för att
främja fysisk aktivitet i förskolan? Vilka potentiella hinder upplever förskollärare för barns
fysiska aktivitet inomhus? Vi valde en kvalitativ metod och fenomenologi som teori. Nio
förskollärare på sju olika förskolor intervjuades. Resultatet visade att 8 av 9 förskollärare ser
på fysisk aktivitet som något som utvecklar barns grovmotorik, sociala förmågor och att
rörelse underlättar för inlärning. Gällande fysisk aktivitet inomhus sa alla förskollärare att
barnen ges möjlighet till rörelse varje dag, oftast i form av rörelselekar då det inte finns
möjlighet att springa och hoppa inomhus. På flera förskolor finns det ett rum som är sparsamt
möblerat och tänkt att användas för rörelse av olika slag. På några förskolor finns det också
material i form av exempelvis studsmattor. Gällande hinder som förskollärarna upplever för
fysisk aktivitet inomhus är små lokaler något alla nämner. Rädslan för att barnen ska skada
sig eller förstöra möbler är också ett hinder som 4 av 9 förskollärare upplever.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Edvardsson Edin, Angelica
Adan, Najma
Shirinzadah, Zarlasht
Keywords
Förskola, förskollärare, fysisk aktivitet, miljö, inomhusmiljö, lärande