Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 251-270 of 398
-
Mellan pluggvägrande pojkar och duktiga flickor. Attityder, intressen och möjligheter till läsning bland flickor på utvalda yrkesprogram
(2019)I den här studien undersöks läsintresse, läsattityder och läsmöjligheter bland kvinnliga elever som studerar på gymnasieskolans yrkesprogram. Med utgångspunkt i vår samtids allt snabbare mediala och digitala utveckling ... -
- Men jag tycker att semikolon är snyggare än kolon! Om gymnasieelevers förståelse och användning av skiljetecken
(2017)Syftet med denna uppsats är att kartlägga gymnasieelevers förståelse och bruk av skiljetecknen apostrof, bindestreck, citattecken, kolon, tankstreck och semikolon. Undersökningens deltagare går i årskurs 3 på en gymnasieskola ... -
"Men vi få?" Matematiklärares upplevelser av summativ bedömning inom grundsärskola
(2017)Abstract Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring summativ bedömning av godtagbara kunskaper i matematik i grundsärskolans årskurs 7-9. Teori: För att försöka förstå lärarnas ... -
Mening och yta - Analys av redigeringsmönster i gymnasisters skrivande
(2016-09-09)Syftet med studien är att undersöka skillnader i redigeringsmönster hos skribenter på gymnasiet samt hur dessa redigeringsmönster påverkas av kamratrespons. Det långsiktiga målet med undersökningen är att lärare får en ... -
Den meningsfulla grammatiken? En studie om hur grammatik legitimeras och avhandlas i svenskämnesläroböcker efter LGY11 grammatiken? En studie om hur grammatik legitimeras och avhandlas i svenskämnesläroböcker efter LGY11 Den meningsfulla grammatiken
(2019)I kommentarmaterialet till Lgy11 och kursen Svenska 2 står det att grammatik ska behandlas i funktionella sammanhang så att de kunskaperna kan användas för att nå även andra mål. Forskningen menar också att grammatik bör ... -
Ett meningsfullt skrivande i skolan: Gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande autentiskt
(2017)Studien undersöker gymnasieelevers uppfattningar om vad som gör skrivande i svenskämnet autentiskt. Syftet är att bidra med kunskap om hur skrivundervisningen kan främja autentiska skrivsituationer. Uppsatsen utgår från ... -
Mentorsstöd till studenter med Aspergers syndrom på högskola
(2017)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Liisa Uusimäki Examinator: Gunilla Westman Andersson Kod: VT17-2910-177-SPP610 ______________________________________________ ... -
Mest kul i grupp? En studie om hur brasslärare arbetar med instrumentalundervisning individuellt och i grupp inom Kulturskolan
(2021)Föreliggande studie syftar till att undersöka de didaktiska val brasslärare verksamma i kulturskolan gör i instrumentalundervisning, samt om dessa val skiljer sig beroende på om det är individuell undervisning eller ... -
Miljö och hållbarhet i slöjdundervisningen
(2020)Utifrån tanken om att miljöfrågor är både viktigare och mer aktuella än någonsin, syftar arbetet till att kartlägga hur miljö- och hållbarhetsaspekter formulerats i de svenska läroplanernas allmänna del och slöjdämnets ... -
Mindfulness i undervisningen? Upplever eleverna det som meningsfullt?
(2019)In society today we can see an increase of stress and stress related symptoms. This has begun to appear in lower and lower ages and reports show alarming stress symptoms amongst our teenagers. This paper firstly seeks to ... -
"Mitt i ett mellan" - En studie om hur grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem med tillvalsämne bild erfar sitt uppdrag
(2019)Studiens syfte var att undersöka hur grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem med tillvalsämne bild erfar sitt läraruppdrag. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar. Hur beskriver ... -
Motivation på distans Lärares möjligheter att främja elevers motivation och koncentration i distansundervisning
(2021)This qualitative study analyzes how teachers work with distance education that promotes students' motivation and concentration. The research questions are: 1) How do teachers in mathematics promote students' motivation and ... -
Motivation through gamification
(2016)While gamification, the use of game design elements in non-game contexts, has been put forth as one way to motivate the digital students of today and tomorrow, the area has not been explored extensively in practice. In ... -
Möjliga och omöjliga möten. En läromedelsanalys av hur kön, sexualitet, global mångfald och klass gestaltas i läromedel i svenska på gymnasiet
(2020)Syftet med denna undersökning är att titta närmare på hur kön, sexualitet, global mångfald och klass gestaltas i läromedel i svenska 1, 2 och 3 på gymnasiet som tryckts efter 2014, det vill säga efter LGY11. Jämförelser ... -
Möjligheter och svårigheter med ett laborativt arbetssätt i matematik
(2017)Syftet med den här studien är att undersöka några lärares inställning till att använda ett laborativt arbetssätt i matematikundervisningen, med avseende på vilka möjligheter och svårigheter de ser med användandet. För att ... -
Möjligheter, begränsningar och framtid En intervjustudie av fyra elever med språkstörning Möjligheter, begränsningar och framtid En intervjustudie av fyra elever med språkstörning Möjligheter, begränsningar och framtid En intervjustudie av fyr
(2018)Språkstörning är en komplex diagnos som innefattar olika språkliga delar som eleven kan ha svårigheter inom. Svårigheter att förstå och kommunicera för med sig att eleven ofta hamnar i konflikt med sin omgivning, eller ... -
Multilingual = Multidyslexic? Methods and Implications of Investigating Dyslexia in Three L2 English Speaker
(2018)Abstract There is plenty of research in the field on native English speakers with dyslexia, but there seems to be no research regarding dyslexic L2 speakers of English. Research has shown that there are linguistic differences ... -
Multimodal undervisning i matematik
(2017)Sammanfattning Multimodalitet är ett relativt nytt begrepp som inte är förankrat vare sig i lärarkollegiet på skolorna eller i lärarutbildningen. Som bakgrund till detta examensarbete ligger den litteraturstudie jag gjorde ... -
Muntlig kommunikation i nationella prov i matematik – En kvalitativ studie utifrån lärarperspektiv och elevperspektiv
(2018)The purpose of this study is to investigate and analyse both upper secondary math teachers’ and students’ points of view when it comes to oral communication in the national test in mathematics. The study was conducted using ... -
Muslimer och islam i Samhällskunskapsböcker
(2017)Denna uppsatsen syftar till att studera närmre hur muslimer och islam framställs inom läroböcker för samhällskunskap. Studien är tänkt att presentera fyra olika samhällskunskapsböcker som alla innehåller kurserna 1, 2 och ...