Search
Now showing items 1-10 of 14
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ...
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.
(2020-06)
Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har
ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över
dokumentera och andra under ...
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)
AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ...
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)
I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ...
Normer och avvikelse
(2020)
AbstractSociala normer och avvikelseär begrepp som vi anser är centrala i förskolans bedömningar kring hur barn förväntas vara. De barn som inte följer de normativa ramar som råder hamnar utanför normen, och riskerar således ...
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie om barns delaktighet i förskolans dokumentation
(2020-06)
Den pedagogiska dokumentationen har fått en allt större och betydande del i förskolans läroplan
och används på olika sätt som ett arbetsverktyg i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka
hur barnens delaktighet ...
Flerspråkighet
(2020)
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)
Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den
enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att
ge alla barn det stöd de behöver ...
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i ...
Delaktighet och inflytande inom musik och drama. - En kvalitativ intervjustudie baserat på förskollärares arbetssätt med delaktighet och inflytande inom musik och drama.
(2022)
Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande
inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att
arbetet med delaktighet och inflytande ...