Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie om barns delaktighet i förskolans dokumentation
Abstract
Den pedagogiska dokumentationen har fått en allt större och betydande del i förskolans läroplan
och används på olika sätt som ett arbetsverktyg i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka
hur barnens delaktighet möjliggörs i den pedagogiska dokumentationen. Vi vill också undersöka hur man som pedagog förhåller sig till barnens integritet i samband med den pedagogiska dokumentationen och få en insikt om vilka begränsningar man anser att det finns med detta verktyget som arbetssätt. För att kunna besvara studiens syfte kommer vi att utgå ifrån tre stycken frågeställningar. Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ metod och individuella intervjuer med fyra stycken verksamma pedagoger i olika förskolor. Intervjuerna har transkriberats och analyserats med det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt. Samtliga pedagoger benämnde den pedagogiska dokumentationen som mest lämpad för att främja barnens lärande. Den ansågs även vara den bästa för att den ska ligga till grund för barnens utveckling. Resultatet visade dock att deras synsätt på hur man ska gå tillväga och när den ska användas skiljer sig åt på de olika förskolorna. I resultatet synliggörs det att arbetet med den pedagogiska dokumentationen kräver att
man som förskollärare möjliggör för barnens delaktighet samt att man hittar olika strategier i
arbetssättet som är anpassat för just den barngruppen som man arbetar i. I vårt resultat kommer vi också att sammankoppla den inhämtade empirin tillsammans med vad tidigare forskning säger samt den valda teorin för vår studie. Vi kommer också att problematisera och diskutera för hur resultatet hade kunnat se annorlunda ut om studien varit utförd på ett annat sätt samt om vi valt en annan metod för insamlandet av data.
View/ Open
Date
2020-06Author
Schmidt, Angelica
Fridén, Malin
Keywords
pedagogisk dokumentation
förskola
delaktighet
integritet
barns perspektiv
Language
swe