Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 639-658 of 684
-
Vägen till läraryrket - en kvantativ studie om förbättrade informationsvägar från Lärarutbildningsnämnden.
(2014-02-13)Titel: Vägen till läraryrket - en kvantativ studie om förbättrade informationsvägar från Lärarutbildningsnämnden. Författare: Malin Lundahl Uppdragsgivare: Lärarutbildningsnämden, LUN. Kurs: Examensarbete i Medie- och ... -
Vägen till väggen En studie om betalväggar på den svenska dagstidningsmarknaden
(2017-10-11)Abstract During the last decades, the Swedish newspaper industry has seen a decline in circulation and ad revenues. Most of the Swedish daily newspapers are present online, and has been since the middle of the 1990s. The ... -
Världen anropar En studie av utrikesnyheternas väg till svenska tidningsläsare
(2015-08-28)Title: The World is Calling - A study of international news flow into swedish newspapers Authors: Ida Mikko & Daniel Ågren Level: Bachelor of Journalism Location: University of Gothenburg Language: Swedish Number of ... -
”världens mest fruktade terrororganisation” en diskursanalys av rapporteringen om Islamiska Staten
(2015-02-11)Title: ”världens mest fruktade terrororganisation” en diskursanalys av rapporteringen om Islamiska Staten Author: Martin Landin Subject: Undergraduate research paper in Journalism studies, Dept. Of Journalism, media ... -
Västanvind -En frisk eller en lätt bris En studie om attityd, kunskap och beteende i förhållande till vindkraft
(2012-02-16)Titel: Västanvind – En frisk eller en lätt bris, En studie om attityd, kunskap och beteende i förhållande till vindkraft Författare: Carolin Lennartsson och Linnea Rosell Uppdragsgivare: Västanvind (Göteborg Energi och ... -
En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.
(2024-03-01)In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various ... -
”Vem är du på Instagram?” En kvalitativ intervjustudie om två generationers användning och identitet på Instagram
(2018-02-13)Program: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningson Antal Ord: 20 700 ord Sidantal: 65 sidor Syfte: Syftet med ... -
Vem är herren på täppan? ‐ En kvalitativ innehållsanalys av den svenska bloggsfären
(2008-08-14)Titel: Vem är herren på täppan? ‐ En kvalitativ innehållsanalys av den svenska bloggsfären Författare: Sandra Divinyi och Cecilia Niklasson Handledare: Annika Bergström Kurs: Medie‐ och kommunikationsvetenskap, ... -
Vem är Jan-Direkt? En studie av en intranätbaserad funktion för kommunikation mellan medarbetare och ledning
(2009-09-29)Titel Vem är JanDirekt? – en studie av en intranätbaserad funktion för kommunikation mellan medarbetare och ledning Författare Kristina Berg och Åse Bergdahl Uppdragsgivare Informationsavdelningen på Sahlgrenska ... -
Vem är kvinnan på kvinnodagen? - en kvalitativ analys av Gomorron Sverige på internationella kvinnodagen
(2014-02-12)In this study we examine how the image of women, through framing and stereotyping in interviews, is constructed in the Swedish television morning show Gomorron Sverige on International Women’s Day. Our study is based on ... -
Vem behöver lokala nyheter? En kvalitativ studie om unga vuxnas nyhetsvärderingar och medieval i dagens globaliserade samhälle.
(2014-08-22)Titel Vem behöver lokala nyheter? Författare Emelie Dimberg och Julia Ingemarsson Uppdragsgivare Dagspresskollegiet vid DEMICOM och SOM-institutet Handledare Mathias Färdigh Kurs Examensarbete i medie- och kommunikatio ... -
Vem blir programledare i Sverige? En studie med syftet att hitta den föredragna svenska programledartypen
(2015-02-11)Authors: Nanna Isaksson and Fredrik Östberg Title: Who is the typical TV-host on Swedish television? Level: Bachelor of Journalism Location: University of Gothenburg Language: Swedish Number of pages: 57 TV-hosts ... -
“VEM FAN KÖPER EN BDSM-NALLE TILL SIN DOTTER?” En kvalitativ intervjustudie om mammors attityd till barn som exponeras på Instagram
(2023-03-10)Executive summary Over the past few decades, the digital landscape has grown and become increasingly common in our everyday lives. Not least to publish, inspire and update others about our life on social media. And for ... -
Vem får vara med? - En undersökning av mångfalden i SVT:s lokala nyheter
(2021-07-01)Syfte: Att kartlägga mångfalden i SVT:s lokala nyheter sett till vem som får komma till tals och vilka geografiska områden som bevakas Teori: Normativ medieteori, mångfald, identifikation Metod: Kvantitativ ... -
VEM I HELA VÄRLDEN KAN MAN LITA PÅ? - En kvalitativ studie om medieförtroende med fokus på unga vuxnas förtroende för avsändare
(2018-09-12)Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken roll avsändare spelar för unga vuxnas förtroende för traditionella medier. Teori: Media Priming, Fientliga medier-effekten Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: ... -
Vem ska betala för kompetensen? En kartläggning av Publicistklubben och Svenska journalistförbundets stipendiater mellan 1999-2013
(2016-02-04)This study has focused on the scholarships given by the two organizations Publicistklubben and Svenska journalistförbundet between 1999-2013. What type of journalism do they support and in which way? The media sector and ... -
VEM SOM HELST KAN BLI FÖRFATTARE En kvalitativ studie om författares upplevelser av självpublicerade böcker
(2017-10-05)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 37 Antal ord: 15135 Nyckelord: Självpublicering, ... -
Vem vill bli BMA? En kvalitativ undersökning om vilka som väljer att läsa till Biomedicinsk analytiker och vilka informationskanaler de väljer.
(2011-09-14)Titel: Vem vill bli BMA? En kvalitativ undersökning om vilka som väljer att läsa till Biomedicinsk analytiker och vilka informationskanaler de väljer. Författare: Alexandra Edström och Frida Törnqvist Uppdragsgivare: ... -
Vem vinner? Populär och litterär gestaltning i medierapporteringen om Nobelpriset i litteratur
(2014-02-11)Who will win? Popular and literary framing in media coverage of Nobel Prize in Literature by Magnus Wennerberg Autumn 2013 Instructor Mats Ekström The question at issue in this essay is how does mass media frame Nobel ... -
VET DU VEM EN SVENSK UTLANDSVETERAN ÄR? - ”En studie av unga svenskars bild av veteraner från internationella konflikter”
(2018-09-14)Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur bilden av svenska veteraner ser ut hos unga i Sverige och vad det är som bidragit till att det är så den ser ut. Teori: Semiotik, uses and gratifications Metod: ...