Now showing items 1-9 of 9

    • Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande 

      Abelin, Åsa; Behrns, Ingrid; von Feilitzen, Mattias; Laakso, Katja (PIL-enheten, 2013-04-26)
      Ny teknik har gjort det möjligt att utveckla nya undervisningsformer. Men detta leder också till att vi ställs inför nya frågor och utmaningar. Projektet Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande - ...
    • Att belägga, bedöma och belöna pedagogisk skicklighet 

      Åsa Ryegård; Karin Apelgren; Thomas Olsson; Mälardalens högskola; Uppsala Universitet; Lunds universitet (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010-04-16)
    • Att skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. 

      Wahlandt, Anette (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-06-12)
      Skrivande är en central aktivitet inom högskolan, men att utveckla sitt skriftspråk upplevs ofta som svårt, mödosamt och ensamt (Ask, 2007). Syftet med det utvecklingsprojekt som redogörs för i denna rapport har varit att ...
    • Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen. 

      Johansson, Peter; Landqvist, Hans; Olsson, Mikael; Dragemark Oscarson, Anne; Pettersson, Tobias (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2011-12-15)
      2010 föreslog Lärarutbildningsnämnden (LUN) ett projekt kallat Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen, vilket skulle utföras inom ramen för PIL:s högskolepedagogiska ...
    • Formativ kursutvärdering. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. 

      Carlsson, Ninni (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2013-12-16)
      Denna projektrapport är genomförd vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att undersöka om och hur en verkstad i formativ kursutvärdering kan ingå i ...
    • Kursguiden som instruktion och styrdokument 

      Aldrin, Viktor (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2012-06-19)
      Kursguider är en text som finns mellan kursplanens målformuleringar och själva genomförandet av en kurs. Den skrivs om för varje kurstillfälle för att anpassas till datum och specifika examinationsformer. Som undersökningsmaterial ...
    • Kursvärderingar och konstruktiv länkning. En vägledning för utformning av kursvärderingar post-Bologna. 

      Johansson, Peter; Norman, Marie; Fogelberg, Karin; Petersson, Bengt (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2012-03-02)
      Många olika perspektiv präglar högskolans verksamhet, vilket också lämnar avtryck i såväl mål som utformning av kursvärderingar. Denna rapport tar som första utgångspunkt att kursvärderingar bör präglas av ett kursutveck ...
    • Nätbaserad kurs med flexibel fördjupning 

      Maack, Karl; Lilja, Patrik; von Feilitzen, Mattias (PIL-enheten, 2013-04-30)
      Projektet nätbaserad kurs med flexibel fördjupning är ett pedagogiskt utredningsprojekt som bedrivits från 2011 till och med 2012. Projektet är genomfört i ett samarbete mellan Sahlgrenska akademin och IT fakulteten med ...
    • Utvärdering av PIL-enhetens högskolepedagogiska kurser vt2008–vt2018. En enkätstudie. 

      Jernås, Margareta; Vigmo, Sylvi (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2021-02-03)
      Mot bakgrund av tidigare utvärdering (Oldsjö, 2015) av högskolepedagogisk utbildning på Göteborgs universitet, tillsammans med synpunkter som framkommit i kollegiala samtal med kursdeltagare på PIL:s kurser blev det angeläget ...