Search
Now showing items 1-10 of 12
Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
(2011)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematik
och vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel.
Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som ...
På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.
(2011)
Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt att
matematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skola
man undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter ...
MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.
(2011)
SAMMANFATTNING:
Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringars
matematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jag
mig frågorna: Hur ska Sverige vända den ...
Matematikundervisning – ett ämne där eleverna undervisar sig själva?
(2011)
Sammanfattning:
Syfte och undersökningsproblem
Syftet med studien är att undersöka hur matematikundervisningen styrs av läroboken. Vi
försöker få ökad insyn i hur läromedel i matematik ser ut i relation till den nya ...
Ämnesintegration och matematikundervisning i relation till entreprenöriellt lärande
(2011)
De kommande reformerna i hela utbildningssystemet som har för avsikt att stimulera entreprenörskap innebär att ämnesintegration och matematik på allvar ska beaktas som en möjlig arbetsform av alla matematiklärare i skolan. ...
Matematikens konst - att greppa abstrakt matematik genom bilden, och öppna dörren för kreativitet
(2011)
Vi har studerat tillämpning av estetiska läroprocesser genom en diskussion kring ämnesintegration av matematik
och bild, med fokus på årskurs 1-3. Vi har även velat belysa hur en integration av dessa två ämnen kan ...
Elevers lust för matematik – en undersökning inom waldorfpedagogiken och den mer traditionella pedagogiken
(2011)
Många internationella undersökningar visar att svenska elevers matematikkunskaper blir allt sämre. Vi blev
nyfikna på orsaken till detta. Vårt syfte med undersökningen var att titta på vilka mål med
matematikundervisningen ...
”Hur bemöter lärare elever med särskild fallenhet för matematik? ”
(2011)
Sammanfattning
I skolor läggs det ofta fokus på hur lärare bemöter och bör bemöta elever i svårigheter inom matematik och hur
de ska hjälpa dem att nå målen. Fast är det inte så att alla elever behöver hjälp att utvecklas? ...
Miniräknaren i pedagogiken – ett verktyg med negativ effekt?
(2011)
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur miniräknaren passar in i de pedagogiska teorierna, hur synen
på den har varit i skolan under de senaste decennierna och vad tidigare forskning som undersökt hur
miniräknaren ...
Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan
(2011)
Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarn
genom sagoläsning och sagoberättande.
Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik ...