Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan
Abstract
Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarn
genom sagoläsning och sagoberättande.
Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?
Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samt
barnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. Pedagogerna arbetar med barnen som är
med i undersökningarna. Materialet och resultatet av mina undersökningar jämför jag med tidigare forskning och
kunskaper för att kunna dra slutsatser. Resultaten presenteras både separat och diskuteras som en helhet.
Resultat: Pedagogernas förhållningssätt och arbetsmetoder påverkar barnen och deras möjligheter att utveckla
matematiska kunskaper visar den litteratur som används i arbetet. Pedagogerna arbetar både med den matematik som
finns i vardagen och gör speciella aktiviteter där syftet är att utveckla barnens matematiska utveckling. Det flesta
pedagogerna använder matematik när de berättar sagor och barnen svarar i samma termer.
Betydelse för läraryrket: Att möta ett barn med utgångspunkt från barnets egen erfarenhetsvärld är avgörande för
att förståelse skall skapas hos barnet och för att det ska utvecklas. Sagor finns naturligt i verksamheten och i hemmet
och därför skapas mening med matematiken genom detta arbetssätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Ljungström, Lotten
Keywords
Saga
Matematik
Erfarenhetsvärld
Synliggöra
Language
sv