Miniräknaren i pedagogiken – ett verktyg med negativ effekt?
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur miniräknaren passar in i de pedagogiska teorierna, hur synen
på den har varit i skolan under de senaste decennierna och vad tidigare forskning som undersökt hur
miniräknaren påverkar elevers kunskapsbyggnad har gett för resultat. Genom detta vill jag presentera ett
svar på frågan:
-Finns det anledning att tro att miniräknaren har en negativ påverkan på elevers kunskapsbyggnad vid undervisning i matematik?
För att kunna genomföra detta kommer jag till största del att göra en dokumentstudie, av tidskriften
Nämnaren, och en analys av tre intervjuer av tre aktiva pedagoger som tillkom under arbetets gång till
följd av väckt intresse.
Resultatet jag kom fram till efter undersökningen är att miniräknaren inte kan påstås vara en faktor
när en elevs kunskaper inte förvärvats efter genomgångna kurser. Eleven kan inte heller sägas ha någon
skuld i problemet utan det ligger istället hos läraren som inte använt verktyget, miniräknaren, på ett
korrekt sätt.
Detta betyder att lärare som inte känner sig säkra med hjälpmedlet bör vidareutbildas eller undersöka
hur de kan använda sig bättre av verktyget. Miniräknaren kommer inte att försvinna ifrån undervisningen
i matematik, endast omformas och vidareutvecklas så det ligger i lärares, och blivande lärares, intresse
att bekanta sig med den.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Andrén, Johannes
Övrigt, Matematik
Keywords
Matematik
miniräknare
kunskap
forskning
pedago
Language
sv