Matematikundervisning – ett ämne där eleverna undervisar sig själva?
Abstract
Sammanfattning:
Syfte och undersökningsproblem
Syftet med studien är att undersöka hur matematikundervisningen styrs av läroboken. Vi
försöker få ökad insyn i hur läromedel i matematik ser ut i relation till den nya kursplanen för
matematik, Lgr11. Vi önskar få reda på hur man kan få en så attraktiv undervisning som
möjligt, med eller utan läroboken, och hur läromedlen inom ämnet ger eleverna rätt
kunskaper för att nå upp till de nationella målen inom matematik. Våra frågeställningar är:
Hur styr matematikboken undervisningen, samt, hur bedrivs matematikundervisningen?
Metod
För att besvara vår frågeställning har vi valt att genomföra en kvalitativ undersökning med
observation och intervju som metodiska redskap. Utifrån detta undersöker vi hur
undervisningen ser ut på olika skolor, hur lärarna arbetar och vilket inflytande
matematikboken har i undervisningen. Vi genomför även läromedelsgranskning genom en
textanalys. Den kvalitativa undersökningen har vi valt eftersom det ligger i vårt intresse att
förstå aktiva lärares tankar kring matematiken i deras verksamhet. Vi stödjer vår
undersökning på ett fenomenografiskt synsätt, vilket innebär att vi studerar våra
intervjupersoners uppfattningar av hur de tolkar olika fenomen i klassrummet.
Resultat och betydelse för lärarutbildning
Utifrån vår undersökning har vi kommit fram till att matematikboken i stor grad styr
undervisningen i matematik. De flesta lärare vi har intervjuat, använder matematikboken som
grund i sin planering samt under genomgångar. När eleverna ska arbeta med laborativt
material görs även detta i stor utsträckning efter vad läroboken tar upp. Vi har genom vår
läromedelsgranskning kunnat konstatera att samtliga läromedel saknar delar av det centrala
innehållet i kursplanen för matematik i Lgr11, till exempel problemlösning. Detta innebär att
lärarnas arbetssätt inte ger eleverna den undervisning de har rätt till. För att lärarna ska kunna
ge eleverna detta, krävs det att lärarna får den utbildning som behövs för att de ska förmå att
utnyttja sin egen kunskap och delvis lägga läroboken åt sidan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Bergström, Lisa
Bond, Stina
Skogsén, Marie
Keywords
Matematikboken
Matematik
Undervisning
Lärande
Language
sv