På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.
Abstract
Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt att
matematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skola
man undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter olika lärare har när de planerar
sin undervisning. Vårt syfte med arbetet har varit att undersöka hur tre lärare planerade sin
matematikundervisning i år 1, samt att genom elevdiagnoser se om lärarnas bild av elevernas
individuella kunskaper överensstämde med verkligheten.
Som metod har vi använt oss av intervjuer med lärare och diagnoser av elevers kunskaper. Vi
har valt att diagnostisera eleverna med skolverkets material Diamant. Vi valde att genomföra
förkunskapsdiagnosen AF samt AG 1 som behandlar additioner och subtraktioner inom
talområdet 0-9.
Två av lärarna var relativt läromedelstyrda och följde upplägget i läroboken medan den tredje
läraren arbetade utan lärobok. Vi såg en koppling mellan lärarnas planering och elevernas
diagnosresultat. De två lärarna som följde lärobokens upplägg ansåg inte att en
terminsplanering för år 1 var nödvändig, medan den tredje läraren som arbetade mycket
konkretiserande planerade upp hela terminen med syfte och mål för varje delmoment.
Resultatet från diagnoserna visade att elever vars lärare hade en välstrukturerad
terminsplanering också uppvisade ett godare resultat på diagnosen.
Även om vår studie inte ger en generell bild över hur olika lärare bedriver sin undervisning
anser vi ändå att det krävs en strukturerad planering. Denna planering ska vara utformad för
både elever och lärare i syfte att uppnå de nationella målen för matematikämnet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Fernhall, Per
Gustavsson, Catharina
Karlsson, Linda
Keywords
Matematik
Planering
Diagnostisering
Styrdokumen
Language
sv