Browsing C-uppsatser by Title
Now showing items 51-70 of 124
-
J(ava)Script-en standard, två viljor och miljontals användare-
(1999)Rapportens syfte är att ge en grundläggande förståelse för de problem som är förknippade med JavaScripts och JScripts inkompatibilitet, genom att identifiera de båda skript-språkens huvudsakliga likheter och olikheter. Vid ... -
Jämförelse av CASEline och Objektorienterad analys
(1999)Uppsatsen belyser de likheter och skillnader som karakteriserar objektorienterad analys (fortsättningsvis OOA) och CASEline i syfte att skapa en vettigt underlag för hur dessa två metoder kan komplettera varandra. Vi har ... -
En jämförelse av Ericssons projektsstyrningsmodell och en metod för införande av standardsystem.
(1999)Ericsson har skapat en projektledningsmodell, kallad PROPS, som styr upp allt projektarbete inom koncernen. PROPS har i dagsläget ingen specifik metod, som kompletterar den, vid införande av standardsystem. Vi tror att ... -
Knowledge Management IT-stöd för strategisk kunskapsutveckling
(2004)Knowledge Management (KM) har under de senaste åren etablerats både inom affärs- och forskarvärlden. Att hantera kunskap som en strategisk resurs i företag är enligt många ett måste för att överleva. IT har på många sätt ... -
Kommer ett nytt telefonisystem att effektivisera Profitel?
(1998)Företaget Profitel AB är ett oberoende konsultföretag som jobbar med att förbättra andra företags kommunikation med omvärlden, främst inom telefoni. Deras produktionssystem kallas MC, vilket jag kom i kontakt med under min ... -
Kommunikationsgränssnitt och dess tillämpning inom virtuella företagsväxlar.
(1998)Syftet med denna uppsats har varit att föreslå hur ett kommunikationsgränssnitt till en specifik produkt, Business Communications Manager, skall utformas. För att kunna göra detta har olika kommunikationslösningar, även ... -
Kundnytta med inköpsportal via internet
(2001)Detta examensarbete är en undersökande uppsats vars syfte har varit att utreda vad kundnyttan blir med att använda ett webbaserat system i jämförelse med traditionella inköpsstrategier, som via brev, fax eller telefon? ... -
Kunskapsdelning inom öppenvården - hur fungerar det idag och skulle IT-stöd förbättra situationen på Ögonkliniken inom NU-sjukvården?
(2004)Denna uppsats behandlar kunskapsdelning på Ögonkliniken inom NU-sjukvården. Ögonkliniken i NU-sjukvården är en av landets största. Varje år strömmar mer än 50000 patienter genom klinikens olika mottagningar. Syftet med ... -
Kvalitet i projektprocessen- en undersökande studie
(2001)Abstrakt Syftet med denna uppsats var att se om det fanns ett behov av en förbättrad projektprocess på ett större globalt företag. Syftet var även att ge en bild av kvaliteten i projektprocessen och därmed att skapa en ... -
Kvinnlig användarvänlighet - En egenutvecklad kvinnlig användarvänlighetsmodell
(2003)I dagsläget finns det många skrivna böcker och vetenskapliga rapporter om användarvänliga webbplatser. Kvinnorna ökar procentuellt sin användning av Internet samtidigt som det inte finns några studier som behandlar den ... -
Lämpliga produktegenskaper för varor som säljs via e-handel - en studie om ledande hemelktronikfirmor i Sverige
(2002)E-handeln har genomgått flera olika stadier genom åren. När företagen insåg att det fanns en ny marknad att satsa på ville många av dem etablera sig även på Internet. De satsade stora resurser, men bara en del av dem ... -
LÄRANDE I EXTREME PROGRAMMING
(2003)Ett antal enklare och mer flexibla utvecklingsmetoder har fått stor uppmärksamhet under senare år. En av dessa, Extreme Programming (XP), har tillämpats både inom akademiska och icke-akademiska miljöer. I denna uppsats ... -
Malware-relaterade kostnader för offentlig sektor
(2005)Malware är mjukvara som beter sig på ett för användaren oönskat sätt. Virus, trojaner och maskar kan orsaka stora skador i organisationer som är beroende av datorer och fungerande datakommunikation. Den offentliga sektorn ... -
Managing Changing Requirements with Tools Supporting the Unified Process
(1999)Several modern software engineering processes advocate an iterative life-cycle approach. This involves that the set of requirements are refined throughout the system life-cycle. An ongoing refinement demands an active ... -
Melior Elektronisk patientjournal En användbarhetsanalys ur ett användarperspektiv
(2003)Inom sjukvården datoriseras patientjournalen. Västra Götalandsregionen beslutade 1999 att regionens slutenvård skall arbeta i journalsystemet Melior 1.5. Det överordnade syftet med att införa datorbaserad informationshantering ... -
En metod för reengineering av databassystem
(1999)Abstract. Vårt mål är att, utifrån befintlig litteratur inom områdena reengineering, databasutveckling, verksamhetsanalys och systemutvärdering, sammanställa en metod för reengineering av relativt små databassystem. Utifrån ... -
Microsoft.NET och J2EE – Web Services En vägledning vid val av mjukvaruplattform
(2004)Den här studien riktar sig främst mot målgruppen företagare och behandlar deras problematik att inte kunna erhålla sammanställd information som inte är vinklad av exempelvis lojalitet mot återförsäljare och dylikt vid inköp ... -
MOBIL TEKNIK FÖR ÖKAD SJÄLVSTÄNDIGHET
(2003)Människor med kognitiva funktionshinder, vilket innebär att personen har problem med intellektuella funktioner och färdigheter, måste förlita sig på andra personer för att klara av sin vardag. Vill de bo i egen lägenhet ... -
Mobila Klubbkort Kan det påverka kundens lojalitet?
(2003)Problem Syftet med denna uppsats är att se ifall mobila tjänster kan påverka lojaliteten hos kunder som är medlemmar i kundklubbar. En sådan tjänst kan vara i form av ett mobilt klubbkort i kundens mobiltelefon. Metod ... -
En modell för kvalitetsbedömning & val av informationssytem
(2000)Denna uppsats vill skapa en plattform för förståelse av de kvalitetsbilder som förekommer hos standardsystemleverantörer och användare vad det gäller kvalitetsbedömning och systemval. Utredningens jämförande karaktär baseras ...