Search
Now showing items 1-4 of 4
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)
Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas
använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när
och varför videohjälpmedel ska ...
Rörelseförmågor i idrott och hälsa. En systematisk forskningsöversikt av verktyg för bedömning och betygssättning
(2023)
Att bedöma rörelseförmågor på ett likvärdigt sätt ställer höga krav på dagens lärare i idrott
och hälsa, både utifrån tolkningsprocessen och för att tillgodose rättvisa betyg. Syftet med de
svenska styrdokumenten är att ...
”Det är där det blir lite luddigt...”
(2023)
Teoretiska inslag inom ämnet Idrott och hälsa har de senaste åren fått allt större genomslag.
För att visa sådana kunskaper behöver elever visa olika förmågor som relaterar till olika
betygsnivåer inom ämnet. Begreppen ...
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)
Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska
fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att
friluftsliv åsidosätts till förmån ...