Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
Abstract
Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas
använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när
och varför videohjälpmedel ska användas i deras undervisning. Syftet med denna
forskningsöversikt var att se hur videohjälpmedel kunde användas vid olika
bedömningssituationer i undervisningen i idrott och hälsa. För att kunna svara på syftet
granskades nio utvalda vetenskapliga artiklar som samtliga föll innanför ramarna för de
inklusionskriterier som sattes upp. Resultatet visade att videohjälpmedel kan användas såväl
vid formativ självbedömning, formativ sambedömning som vid summativ bedömning. Det
framkom också att möjligheterna och utmaningarna med att använda videohjälpmedel i
undervisningen var många. Kunskap inom området krävs, lärare behöver bli medvetna om
hur, när och varför videohjälpmedel ska användas samt kunna ta hänsyn till de olika
ramfaktorer som finns för att kunna möjliggöra bästa möjliga lärandemiljö.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Lennartsson, Emil
Sjöstedt Schyum, Oliver
Keywords
bedömning
Idrott och hälsa
videohjälpmedel
Publication type
other
Language
swe