Search
Now showing items 1-4 of 4
Rörelseförmågor i idrott och hälsa. En systematisk forskningsöversikt av verktyg för bedömning och betygssättning
(2023)
Att bedöma rörelseförmågor på ett likvärdigt sätt ställer höga krav på dagens lärare i idrott
och hälsa, både utifrån tolkningsprocessen och för att tillgodose rättvisa betyg. Syftet med de
svenska styrdokumenten är att ...
”Det är där det blir lite luddigt...”
(2023)
Teoretiska inslag inom ämnet Idrott och hälsa har de senaste åren fått allt större genomslag.
För att visa sådana kunskaper behöver elever visa olika förmågor som relaterar till olika
betygsnivåer inom ämnet. Begreppen ...
Att bedöma praktiska moment. Lärares uppfattningar kring likvärdig bedömning inom de praktiska momenten i hem- och konsumentkunskap
(2023)
Ämnet hem- och konsumentkunskap är starkt förknippat med det praktiska arbetet inom ämnet, som
en stor del av undervisningen går ut på. Begreppet kunskap-i-handling, som definierar ämnet och
ger det dess ...
Videohjälpmedel vid bedömning. Ett digitalt verktyg som skapar möjligheter och utmaningar inom idrott och hälsa ämnet
(2023)
Att använda videohjälpmedel i idrott och hälsa undervisningen är idag för många lärare en
självklarhet. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt videohjälpmedel används inom
idrott och hälsa undervisningen för ...