Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Issue Date
Now showing items 21-40 of 166
-
Kostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.
(2021)Kostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock ... -
Att undervisa om näring i hem-och konsumentkunskap nu och efter läroplansskiftet.
(2021)Kunskaper om näring är väsentligt för individer att utveckla för att förhindra eventuella folksjukdomar, övervikt och diabetes. I ämnet hem- och konsumentkunskapens kursplan Lgr11 ska eleverna undervisas om ämnet näring. ... -
Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser
(2021)Allt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST, inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters uppfattningar, inställningar och intentioner ... -
Elevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa
(2021)I dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar förespråkas inom ämnet ett ... -
Medvetna val är inte synonyma med hälsosamma val. Elevers möjligheter att utveckla food literacy i hem- och konsumentkunskap enligt Lgr22 och ämnets nya timplan.
(2021)Ojämlika hälsokunskaper kan orsaka att barn och ungdomar utvecklar övervikt och fetma. Det är viktigt att elever utvecklar kunskaper kring näring och hälsosamma kostval för att främja hälsan. Undervisning i hem- och ... -
”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.
(2021)Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska ... -
Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2022)Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan läraren ha en negativ inverkan på elevernas ... -
Kroppsideal i sociala medier och i ämnet idrott och hälsa - En kvalitativ intervjustudie utifrån gymnasielevers perspektiv.
(2022)Samhällets kroppsideal för hur människor bör se ut är bland annat präglat av de material som går att finna i sociala medier, vilket majoriteten av ungdomar använder sig utav dagligen. Ungdomar är den åldersgrupp som ... -
”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
(2022)Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt de påverkas av dess flöden. Funderingar ... -
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när och varför videohjälpmedel ska ... -
En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
(2022)I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras ... -
Språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.
(2022)Skolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och forskning visar att det kan ... -
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån ... -
Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa
(2022)Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där läraren är i centrum, undervisningen ... -
Kunskap om rörelseförmåga och kroppslig förmåga. En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares perspektiv på kunskapskraven inom idrott och hälsa
(2022)Tidigare forskning tyder på att redan innan den nya läroplansreformen kom ut 2011, har det funnits tvetydigheter för idrott- och hälsa lärare i tolkningen av kunskapskraven, trots att den funnits ute ... -
Kroppsideal på sociala medier - En forskningsöversikt kring påverkan på ungdomar och konsekvenser för undervisning.
(2022)Sociala medier har stor betydelse i ungdomars liv och det gör att ungdomar också exponeras för mängder av olika budskap kring kroppsideal. Ungdomar påverkas olika, av de ideal de möter och det medför att ungdomar blir ... -
Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
(2022)Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt forskningsperspektiv, dock finns ... -
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring kroppsideal har det visats att ...