Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Issue Date
Now showing items 21-40 of 94
-
Kostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.
(2021)Kostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock ... -
Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser
(2021)Allt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST, inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters uppfattningar, inställningar och intentioner ... -
Verktyg för välbefinnande. En kvalitativ studie om hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa.
(2021)Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar har ökat på senare år och är idag ett utbrett problem. Skolan och ämnet idrott och hälsa lyfts ofta fram som en viktig arena för att arbeta med ungas psykiska hälsa men forskning ... -
”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.
(2021)Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan ... -
Att undervisa om näring i hem-och konsumentkunskap nu och efter läroplansskiftet.
(2021)Kunskaper om näring är väsentligt för individer att utveckla för att förhindra eventuella folksjukdomar, övervikt och diabetes. I ämnet hem- och konsumentkunskapens kursplan Lgr11 ska eleverna undervisas om ämnet näring. ... -
Medvetna val är inte synonyma med hälsosamma val. Elevers möjligheter att utveckla food literacy i hem- och konsumentkunskap enligt Lgr22 och ämnets nya timplan.
(2021)Ojämlika hälsokunskaper kan orsaka att barn och ungdomar utvecklar övervikt och fetma. Det är viktigt att elever utvecklar kunskaper kring näring och hälsosamma kostval för att främja hälsan. Undervisning i hem- och ... -
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi tycks försvåra lärarens process ... -
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till folkhälsan världen över är något som ständigt ... -
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när och varför videohjälpmedel ska ... -
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring kroppsideal har det visats att ... -
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning. Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att beskriva gymnasieelevers upplevelser ... -
Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
(2022)Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt forskningsperspektiv, dock finns ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa
(2022)Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där läraren är i centrum, undervisningen ... -
Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2022)Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan läraren ha en negativ inverkan på elevernas ... -
“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.
(2022)Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare ... -
Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska ... -
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ... -
Kunskap om rörelseförmåga och kroppslig förmåga. En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares perspektiv på kunskapskraven inom idrott och hälsa
(2022)Tidigare forskning tyder på att redan innan den nya läroplansreformen kom ut 2011, har det funnits tvetydigheter för idrott- och hälsa lärare i tolkningen av kunskapskraven, trots att den funnits ute ... -
Negativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.
(2022)Syftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader mellan elevers negativa ...