Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser
Abstract
Allt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST,
inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters
uppfattningar, inställningar och intentioner ses som viktiga faktorer i en inkluderande
tillgänglig lärmiljö. Forskningsöversiktens syfte var att undersöka lärares och
lärarstudenters uppfattningar på inkludering och möjligheter att skapa en tillgänglig lärmiljö
inom undervisning i Idrott och Hälsa för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
med fokus på ADHD och AST. Metoden är en forskningsöversikt som baseras på en analys
av redan befintlig forskning. Resultatet visar att lärares och lärarstudenters uppfattningar
gällande inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bottnar i de
svårigheter och utmaningar som lärare och lärarstudenter menar att elever med NPF-diagnoser
har på grund av sina respektive diagnoser. Den mängd kunskap och erfarenheter som lärare
och lärarstudenter har påverkar deras uppfattningar. Forskningsöversikten visar att det finns
ett stort behov av mer kunskap om NPF-diagnoser, men framför allt ett behov av erfarenhet
av undervisning med elever med NPF-diagnoser. Detta för att klara av en inkludering av
eleven och inte bara en integrering som utgår från ett medicinskt synsätt på elevens
funktionsnedsättning. Ju mer kunskap och erfarenheter, desto mer positiva uppfattningar,
inställningar och intentioner att inkludera elever med NPF-diagnoser i undervisningen i Idrott
och hälsa har lärare och lärarstudenter. Översikten bör betraktas som ett underlag för vidare
diskussion bland lärare och lärarstudenter kring uppfattningar om en inkluderande
undervisning för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ytterligare forskning
behövs i en svensk kontext samt utifrån ett elevperspektiv.
Collections
View/ Open
Date
2021Author
Lonka, Jessica
Keywords
ADHD
autism
Idrott och hälsa
lärare
lärarstudenter
neuropsykiatriska diagnoser
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
NPD
NPF
uppfattningar
Publication type
other
Language
swe