Search
Now showing items 1-10 of 135
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)
Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ...
Möten i tamburen
(2020)
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ...
Politiska attityder till förskolläraryrkets status
(2020)
Detta är en kvantitativ studie som har gjorts genom en enkätundersökning i syfte att
undersöka politiska attityder till förskolläraryrkets status och profession ur ett
genusperspektiv. Vidare ämnar vi undersöka betydelsen ...
Den pedagogiska miljön i förskolan med fokus på specialpedagogik
(2020)
AbstractInledning och BakgrundAv beprövad erfarenhet har vi sett att arbetet med den pedagogiska miljön i olika verksamheter inte är utformat efter barnens behov. I denna studie har vi därför valt att undersöka hur olika ...
Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter
(2020-06)
Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger
kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet
för flerspråkiga barn. Skolverket ...
Paus eller pedagogisk verksamhet?
(2020)
Det verkar saknas kunskap bland förskolepedagoger om utomhuslek och hur den kan användas för att främja barns utveckling och lärande, både i Sverige och utomlands. Samtidigt finns det en tendens att fokusera undervisningen ...
Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ...