Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter
Abstract
Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger
kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet
för flerspråkiga barn. Skolverket (2020) skriver att flerspråkigheten i Sverige har ökat och att
det nu talas ca 150 språk i det svenska samhället. Skolinspektionen (2010) förklarar att
lärande inom flerspråkighet inte har prioriterats lika mycket i förskolans verksamhet utan att
man har ansett att flerspråkiga barn har varit i behov av trygghet. Av denna anledningen så
blev metoder för att stötta flerspråkiga barn ett fokus i denna studien. Studiens forskningsfrågor är “ “Vilka metoder kan användas för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling?” och “Vilka möjligheter och utmaningar möter flerspråkiga barn inom språkutveckling i förskolan?”. För att besvara dessa frågor så har vi valt att genomföra en systematisk översiktsstudie. Resultatet visade på att det finns en mängd tillvägagångssätt och
metoder för hur man kan arbeta med flerspråkiga barn. Det gick inte att synliggöra några rätt
eller fel angående vilka av dessa metoder som kan användas utan det beror på pedagogens och
förskolans syfte och situation. Dock så blev det synligt att god kommunikation, barns
delaktighet och anpassning av verksamheten utefter barnens behov är centralt inom de olika
metoderna. Angående flerspråkiga barns möjligheter och utmaningar så blev det synligt att
barnen kan möta en mängd olika utmaningar som möjligheter beroende på bland annat
språkmiljön och pedagogernas kompetens.
View/ Open
Date
2020-06Author
Andersson, Janina
Editor
Mudan, Ali
Keywords
språkutveckling
flerspråkighet
förskola
Language
swe