Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 664-683 of 684
-
Vi lever alla med hiv En undersökning hur en målgrupp tolkar en reklamkampanj
(2012-08-31)Titel: Vi lever alla med hiv. En undersökning hur en målgrupp tolkar en informationskampanj Författare: Anna Halvarsson Uppdragsgivare: Hivpreventionen i Västra Götaland Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap ... -
VI LJUGER INTE HELT, MEN VI TALAR INTE OM HELA SANNINGEN - En kvalitativ innehållsanalys av svensk greenwashing
(2023-09-20)In the society of today environmental issues have a major impact on the agenda, which calls for the fact that organisations need to start prioritizing communication that strengthen their environmental profile. Since the ... -
”Vi måste höja våra röster för att höras!” En studie om feministiskt engagemang på stafettkonton på Instagram
(2016-09-08)Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2016 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsso ... -
“VI PALLAR INTE LÄNGRE MED ATT SES SOM ANSVARIGA FÖR ALLT SOM NI KVINNOR MÅR LITE DÅLIGT AV” En studie av kampanjen Mansplainingakuten
(2017-10-09)Abstract Examensarbete: 15 hp Program/kurs: MK1500 Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 35 Antal ord: 12 ... -
“VI STRÄVAR [IBLAND] EFTER ATT GENOM REPRESENTATION FÅ ALLA UNGA KVINNOR ATT KÄNNA SIG SEDDA OCH HÖRDA” - En kvantitativ innehållsanalys av representationen av olika kroppsnormer i VeckoRevyn
(2019-07-01)Syfte: Att undersöka hur stort utrymme normbrytande kroppar får i VeckoRevyn samt vilka typer av normbrytande kroppar som får ta del av detta utrymme. Detta i relation till VeckoRevyns kampanj "Size Hero". Teori: ... -
”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte att bli mer medveten” En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet
(2015-08-13)Titel: ”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte allt bli mer medveten” – En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet. Författare: Alina Avdic och Elin ... -
“Viktigt att vara uppdaterad, inte hänga efter och bli en grottmänniska” - En kvalitativ studie om gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion via digitala nyhetsplattformar.
(2020-02-03)Syfte: Studiens syfte är att undersöka gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion, specifikt inriktat på nyheter från digitala plattformar. Målet med studien är att få en bättre förståelse för, och ... -
"DE VILLE JU VÄCKA KÄNSLOR, JA, OCH DET FUNKADE”. En kvalitativ studie om visuell storytelling ur ett mottagarperspektiv
(2024-03-11)In a constantly and rapidly developing world where the environment, human rights and inclusivity has become more important topics on the agenda than ever before, companies have had to adapt their marketing strategies to ... -
Visionen som varumärke. En studie av hur varumärkesoriente-ringen i svenska kommunorganisationer kan mätas
(2014-08-22)Titel Visionen som varumärke. En studie av hur varumärkesorienteringen i svenska kommunorganisationer kan mätas Författare Andreas Forsner Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Termin ... -
"Vissa är idioter, man kan inte stoppa dem" - En kvalitativ studie om unga mäns syn på näthat
(2019-02-07)Syfte: Att undersöka hur unga män förhåller sig till näthat som fenomen i sociala medier. Teori: The Online Disinhibition Effect, Genusteori, Maskulinitetsteori. Metod: Kvalitativa intervjuer i kombination med en ... -
Volvo Inormation Technology. Are the important messages getting Througt to employees?
(2009-11-13)Titel VOLVO INFORMATION TECHNOLOGY Are the important messages getting through to the employees? Authors Sophie-Joy Elkan and Jessica Ohliw Course Media- and communication studies Semester Spring 2009 Aim To study the ... -
Volvo On Call - en underskattad hjälp på vägen? En studie av internkommunikation mellan företag och återförsäljare
(2008-08-14)Titel: Volvo On Call - en underskattad hjälp på vägen? En studie av internkommunikation mellan företag och återförsäljare. Författare: Elin Salekärr & Hanna Timring Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, Examensarbe ... -
”WATCH ME DO THIS” - En multimodal kritisk diskursanalys av svenska kroppsaktivisters innehåll och uttryck på det sociala mediet Instagram
(2018-09-12)Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och undersöka hur svenska kroppsaktivister uttrycker och gestaltar sin aktivism i det sociala mediet Instagram, utifrån ett kritiskt perspektiv. Teori: Multimodal kritisk ... -
WE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmakten
(2019-03-14)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan ... -
WHO WILL WIN THE RACE? A study of coverage of the 2015 U.K. General Election
(2016-09-26)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examenkurs i Medie-och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt ... -
WHO’S THAT GIRL? En kvalitativ text- och bildanalys av hur Anna Kinberg Batra framställdes och porträtterades i svensk dagspress inför partiledarvalet 2015
(2016-09-08)Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt-2016 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Britt Börjesson Sidantal ... -
”WHY 1984 WON’T BE LIKE 1984” - En kvalitativ innehållsanalys av Apples reklamfilmer över tid
(2021-03-17)Syfte: Syftet med den här studien är undersöka Apples reklamfilmer över tid. Studien kommer utgå ifrån teorier som konvergens, utopi och reklam. Teori: Konvergens, Utopi och Reklam Metod: Multimodal kritisk diskursanalys ... -
#WILLIAMMÅSVARE En mottagarorienterad studie om transmedialt berättande i TV-serien Skam
(2017-10-09)Abstract Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt/2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 48 Antal ord: 19 ... -
”Wir schaffen das!” - En jämförande studie av tysk och svensk rikstäckande dagspress under flyktingkrisen 2015
(2016-09-06)Title: “Wir schaffen das!” – A comparative analysis of German and Swedish nationwide press during the refugee crisis in 2015. Authors: Emil Salmaso and John Falkirk Subject: Undergraduate research paper in journalism ...