Vi lever alla med hiv En undersökning hur en målgrupp tolkar en reklamkampanj
Abstract
Titel: Vi lever alla med hiv. En undersökning hur en målgrupp tolkar en informationskampanj
Författare: Anna Halvarsson
Uppdragsgivare: Hivpreventionen i Västra Götaland
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Journalistik och Masskommunikation, Göteborgs universitet. (JMG)
Termin: Vårtterminen 2012
Handledare: Annika Bergström
Sidantal: 52 sidor exklusive bilagor
Syfte: Att undersöka hur kampanjen ”Vi lever alla med hiv” tolkas av sin målgrupp.
Metod: Kvalitativa djupintervjuer
Material: Intervjuer med 8 personer i kampanjens målgruppen
Huvudresultat: Resultatet visar att kampanjen är snygg och välarrangerad men när målgruppen ska tolka den uppstår förvirringar på grund av textens innehåll, personers uttryck och symboler de inte kan tolka på rätt sätt. Texten är mångtydig vilket skapar den största förvirringen. Kampanjen hade vunnit på att testa den på målgruppen innan den sändes och därefter korrigera den så att den blev mer lätt tolkad. Sändarens motiv är rätt i vad de vill säga, men befolkningen måste utbildas i små steg då den vedertagna bilden av hiv är idag fattiga svårt sjuka i Afrika, inte en bild av en västerländsk kvinna i kontorsmiljö. Klivet är därför för stort för mottagarna och därför skapas förvirring i avkodningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-08-31Author
Halvarsson, Anna
Keywords
receptionsanalys
kvalitativa intervjuer
informationskampanj
Målgruppsanalys
visuell kommunikation
inkodning
avkodning
tolkning
Series/Report no.
Examensarbete
C786
Language
swe