Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 343-362 of 684
-
Let’s get [her] undressed - en kritisk diskursanalys av konstruktionen av kvinnor i de mest populära samtida musikvideorna
(2014-09-29)Titel Let’s get [her] undressed - en kritisk diskursanalys av konstruktionen av kvinnor i de mest populära samtida musikvideorna Författare Sara Egeskog och Elin Sjöstrand Illustrationer av Elin Sjöstrand Kurs Examensarbete ... -
DET LILLA EXTRA - En kvalitativ undersökning av dejtingprogram i senmoderniteten
(2020-10-20)Syfte: Att belysa mediebilden av kärlek i svenska dejtingprogram. Teori: Anthony Giddens senmodernitet. Eva Illouz, Byung-Chul Han, Emma Engdahl och Zygmunt Baumans teorier kring samtida kärlek och dejting - oförmågan att ... -
LIVET SOM EN SCEN - En kvalitativ intervjustudie av hur influencers yrke påverkar deras vardagliga liv
(2022-02-24)Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur influencer-yrket påverkar influencers och deras familjers vardagsliv. Det finns inte mycket forskning kring detta, vilket gör att denna studie kommer fokusera på tidigare ... -
LIVETS FJÄRRKONTROLL En studie om attityder till mobiltelefonen i vårt sociala liv
(2016-09-08)Titel: Examensarbete: Livets fjärrkontroll – en studie om attityder till mobilanvändning i vårt sociala liv Kandidatuppsats Program: Medie-och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: VT ... -
Livräddning i kommunikation - en retorisk analys av Safe at Seas externa kommunikation
(2014-02-13)Titel: Livräddning i kommunikation Författare: Maja Davidsson Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborg universitet Uppdragsgivare: Safe ... -
Lokal balans? En kvantitativ innehållsanalys av BT:s lokalsidor och
(2008-08-14)Titel: Lokal balans? En kvantitativ innehållsanalys av BT:s lokalsidor och personliga intervjuer med lokalredaktörer på Borås Tidning. Författare: Therese Gustafson och Kristina Källström Kurs: Medie- och kommunikatio ... -
Den lokala arenan En studie om förändringen av lokalt och regionalt utbud över tid
(2017-10-11)ABSTRACT The purpose of this study is to examine how much of the content that is local and regional in local newspapers, with the perspective of change over time. If differences are seen, the aim is to further investigate ... -
LOOK WHAT YOU MADE ME DO… - Vad influerar influencern? – En kvalitativ intervjustudie
(2021-07-01)Syfte: Studien ämnar undersöka vad som influerar influencers kring vad de publicerar i sina sociala medier. Teori: Sharenting, Självpresentation, Integritet, Trans-parasociala relationer, Mediemoral Metod: Kvalitativa ... -
Lost in communication En kvalitativ studie kring företagarnas uppfattning om Härryda kommuns kommunikation
(2012-02-15)Titel: Lost in communication Författare: Cecilia Josefsson och Gabriella Sandberg Uppdragsgivare: Härryda kommun – Jessica Waller och Ingrid Claesson Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen ... -
LÖSNINGSFRÄMJANDE ELLER LÖSNINGSHÄMMANDE? - En kvantitativ innehållsanalys över nyhetsporträtteringen i Sveriges Television & Sveriges Radio
(2021-03-04)Syfte: Syftet är att kartlägga hur stor närvaron av lösningsorienterad respektive icke lösningsorienterad porträttering är i SVT och SRs nyhetsinnehåll samt om, och i så fall hur porträtteringen har förändrats över ... -
Makten över ordet En kvantitativ undersökning om genusrepresentationen i SVTs Debatt
(2014-02-11)Authors: Daniel Kirby & Émelie Vangen Lindgren Title: Controlling the Word Level: Bachelor of Journalism Location: University of Gothenburg Language: Swedish Number of pages: 29 The largest arena for public debate ... -
”Mamma Jenny” och ”Statsministern” En kvantitativ studie Hur könsmärkt är Rapport och Nyheterna?
(2015-02-11)In this study we have chosen to explore if there is still signs of gender typing in the two news programmes Rapport and Nyheterna. By using a quantitative survey as a method we have investigated if there are any differences ... -
”Man cyklar inte i Göteborg” En studie om studenters attityder till att cykla i Göteborg
(2012-02-17)Titel: “Man cyklar inte i Göteborg” En studie om studenters attityder till att cykla i Göteborg Författare: Evelina Höckert Nordqvist, Johan Dahlsner och Sanna Åbom Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap ... -
“MAN DRUNKNAR I INFORMATION FAKTISKT, DET ÄR ETT JÄTTEPROBLEM”. En kvalitativ intervjustudie av hur forskare söker information i sitt forskningsarbete.
(2024-03-06)To search for information today is, by many, seen as an easy and uncomplicated task. All you need is a digital device and the knowledge of the world is there for you to find and use. To search for information with a ... -
”Man måste vara välformulerad, ha humor eller vara briljant” En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idén om sociala medier
(2015-02-10)Titel: ”Man måste vara välformulerad, ha humor eller vara briljant” - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idén om sociala medier Författare: Sara Hägge och Sara Åhman Kurs: Examensarbete ... -
”Man skulle ju aldrig lägga upp en ful bild på sig själv liksom.” En kvalitativ studie om unga kvinnors uppfattningar om och erfarenheter av utseendefokus på Instagram – med inriktning på deras självbild
(2014-08-22)Titel: ”Man skulle ju aldrig lägga upp en ful bild på sig själv liksom”. Författare: Ronja Rieman Kurs: C-uppsats inom medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Vårtermin 2014 Handledare: Malin Sveningsson Antal ord: ... -
"Man väntar inte på något längre..."
(2011-02-22)Titel ”Man väntar inte på något längre… ” I huvudet på framtidens mediekonsumenter - hur tänker, känner och agerar de? Författare Cornelia Andersson och Emma Ask Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap ... -
”MAN VILL HELLRE HÄRMA EN PERSON ÄN ETT VARUMÄRKE” En kvalitativ studie om ungas upplevelse av sponsrat innehåll på Youtube.
(2017-10-09)Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: MK1500 Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 45 Antal ord: ... -
”Man vill inte ha det här klicketi-klicketi-klick!” En studie om hur unga iPad-användare tänker kring nyheter på iPad.
(2012-09-06)Titel: ”Man vill inte ha det här klicketi-klicketi-klick!” En studie om hur unga iPad-användare tänker kring nyheter på iPad. Författare: Helena Andersson Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet Kurs: Examensarbete i Medie- ... -
“MAN VILL JU BYGGA UPP ETT SAMHÄLLE DÄR KVINNORS KROPP INTE ÄR NÅGOT SOM GÅR ATT KÖPA, MEN SEN FORTSÄTTER DE GÖRA DET MER NORMALT ATT SÄLJA BILDER AV SIN KROPP” - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors resonemang kring OnlyFans-främjande innehåll i sociala medier
(2021-09-30)Syfte: Att analysera hur svenska kvinnor inom åldrarna 18-24 resonerar kring OnlyFans-främjande innehåll som kvinnliga OnlyFans-kreatörer förmedlar via sina andra sociala medie-kanaler. Teori: Normativ femininitet, ...