Browsing Magisteruppsatser (IDPP) by Title
Now showing items 24-43 of 201
-
Dans som kommunikation. En kvalitativ studie om meningsskapande rörelser
(2018-01-11)I läroplanen för grundskolan som infördes 2011 uppmärksammas det att elevers förmåga att kommunicera är viktig att utveckla. Syftet med studien är att undersöka hur elevers förmåga att kommunicera genom dans kan fördjupas. ... -
Digitala hjälpmedel inom matematikundervisningen.
(2019-03-11)Syftet med mitt arbete är att ta reda på varför och hur lärare arbetar med digitala hjälpmedel inom matematikundervisningen för att få svar på mitt syfte har jag valt att formulera tre frågeställningar. Frågeställningarna ... -
Digitala verktyg i lärandet av andra språk Webbverktyget Read Theory – förståelse och behållning på olika nivåer
(2017-12-18)This paper presents results from a study investigating the learning effects from language learners in 6 th grade (Young English Language Learners, YELL) who use the web based learning tool Read Theory. The tool is used in ... -
Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv
(2019-03-11)Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja faktorer som inverkar på den osäkerhet ... -
Digitalt eller inte? En kvalitativ jämförelse av lärares syn på digitala läromedel och läroböcker i matematik
(2017-12-18)Syftet med den här studien att ta reda på hur lärare ser på digitala läromedel och läroböcker i ämnet matematik. En kvalitativ intervjuguide valdes som metod där sex olika lärare intervjuades. Respondenterna fick besvara ... -
Elevers användning av datorspel, deras självupplevda förmåga och skolresultat i engelska. En undersökning bland elever i årskurs 5 och 6.
(2018-08-06)Studiens syfte har varit att undersöka elever i åldrarna 11-13 och förhållandet mellan deras användning av datorspel samt skolresultat i engelska. I samband med detta undersöks skillnaden mellan flickors och pojkars ... -
Elevers attityder till praktisk undervisning i NO.
(2018-08-06)Ett problem som finns är att få elever söker sig vidare till naturvetenskapliga utbildningar och att elevernas intresse svalnar ju äldre de blir. Om det skulle finnas möjlighet att öka och behålla elevers intresse i yngre ... -
Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning
(2018-09-05)Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i ... -
Elevers och lärares tal om läsförmåga i alla ämnen – En jämförande intervjustudie
(2021-07-08)Studiens syfte var att undersöka om yngre elevers olika läsförmågor påverkar deras kunskapsinhämtning och prestationer i flera olika skolämnen. Studien utformades genom intervjuer med både elever och lärare för att belysa ... -
Elevers prestationer och attityder inom matematikämnet efter införandet av Singaporemodellen – utifrån ett lärarperspektiv
(2018-02-02)PISA- och TIMMS-undersökningar visar att Sveriges resultat ligger under medelsnittet. Singapore däremot är ett ledande land kunskapsmässigt inom matematikämnet och har varit det under flera års tid. Singaporemodellen är ... -
ELEVERS SKRIVANDE PÅ ENGELSKA. En studie om en grupp niondeklassares syn på engelska ur ett nutida och framtida perspektiv
(2016-10-26)The purpose of this study is to investigate a group of year 9 pupils’ views on English, with a specific focus on their views on writing, in school, in their spare time and in the future. The data consists of semi-structured ... -
Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem
(2022-02-23)Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka ... -
Estetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utveckling
(2021-09-23)Storyline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara ... -
Estetiska uttryck som verktyg i matematik
(2017-11-08)Undervisningen i matematik behöver bli bättre men kanske också annorlunda. Olika idéer kring hur matematikundervisningen skulle kunna utvecklas har framförts, ett av dem är att satsa på estetiska uttryckssätt och läroprocesser. ... -
Etik i klassrummet
(2020-02-26)The aim of this essay is to explore the ethical competence of middle school students in Sweden with the purpose of finding out what factors affect their ethical development. To do so, material from a pedagogical research ... -
Etik i skolan – en kvalitativ studie om lärares syn på etisk kompetens och sin etikundervsning
(2020-03-10)För lärare idag är skolans värdegrund konstant närvarande för att stödja lärare och elever i deras samspel med varandra, men också för att utveckla eleverna i deras liv som samhällsmedborgare. Hur lärare ska undervisa för ... -
Etiska perspektiv i läroböcker – en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap och religionskunskap
(2019-10-08)Vad innebär det att leva i ett samhälle som är socialt hållbart? Dess invånare kan förvänta sig att leva ett gott liv med god hälsa. Detta samhälle är präglat av jämställdhet, jämlikhet, hög tolerans och att människors ... -
Faktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisning
(2019-07-02)Svenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt ... -
En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering
(2019-07-01)I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ... -
Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.
(2018-08-07)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som ...