Search
Now showing items 1-10 of 117
Barns identitetsarbete i olika utbildningskontexter
(2023-10-19)
Precis som alla andra frågar sig även barn vilka de är och hur de skall bli den de vill vara.
Deras identitetsarbete formas i skolan, fritidshemmet och andra utbildningskontexter i och
med att platser där de spenderar ...
Lärares och vårdnadshavares syn på omsättning av styr– och policydokument för elever med diagnosen NPF
(2023-10-19)
Syftet med studien är att undersöka hur styr- och policydokument omsätts i fritidshemmets praktik för elever med diagnosen neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Studien utgick från två frågeställningar, (ett) hur ...
” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”
(2023-10-19)
Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper ...
Hur kan barns perspektiv få uttryck på fritidshemmet?
(2023-10-19)
Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur barn beskriver delaktighet och inflytande i
fritidshemmet ur barns perspektiv, även hur personalen på fritidshemmet beskriver
delaktighet och inflytande i fritidshemmet ...
Språkutveckling i förskolans tambur - En kvalitativ studie om möjligheter till språklärande i tamburen
(2023-10-19)
Barn tillbringar mycket tid i förskolan och i dagens samhälle går de flesta barn i förskolan och börjar redan i tidig ålder. Utbildning skall ske under hela dagen och inte bara under planerade aktiviteter. Språket utgör ...
Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan
(2023-10-19)
Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om
ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats
och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar ...
Den fria lekens betydelse En pilotstudie om förskollärares syn på leken i relation till barns lärande och utveckling i förskolan och förskoleklass
(2023-10-19)
Leken är beskriven som en viktig del för barns lärande och utveckling genom litteratur och
styrdokument som man får ta del av under utbildningen till förskollärare, däremot har
förskoleklassen ett schema som är mer styrt ...
Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?
(2023-10-19)
Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är ...
“Alla årskurser har olika problem”
(2023-10-19)
Sedan benämningen för “sex- och samlevnad” ändrades till “sexualitet, samtycke och
relationer”, har ämnet fått en mer betonad del i skolans uppdrag samt blivit en tydligare del av
skolans värdegrund. Syftet med denna ...
Samverkan – Stämmer idealbilden med verkligheten
(2023-10-19)
Målet med studien är att lyfta fram de förväntningar som lärarstudenter har på sitt kommande yrke, samt deras resonemang kring den samverkan som skall ske mellan dem och kollegor inom den ordinarie skolverksamheten. ...