Hur kan barns perspektiv få uttryck på fritidshemmet?
- Barns delaktighet och inflytande på fritidshem.
Abstract
Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur barn beskriver delaktighet och inflytande i
fritidshemmet ur barns perspektiv, även hur personalen på fritidshemmet beskriver
delaktighet och inflytande i fritidshemmet ur ett barnperspektiv. Vår grundsyn har varit det
barndomssociologiska synsättet. Vi har valt att göra en intervjustudie med en kvalitativ
metod. I teorin har vi utgått från de tre repertoarerna formell demokrati, egna val och ansvar
för att analysera vårt material. Som ett verktyg i vårt analysarbete användes även Shiers
delaktighetstrappa för att stärka upp våra resultat. Vi har i vår studie försökt närma oss barns
perspektiv och våra resultat visar att barns perspektiv kommer fram i den fria leken barnen
ges inflytande och är delaktiga. I vårt resultat utifrån ett barnperspektiv beskriver lärarna på
fritidshemmet att de lyssnar på barnens intressen och behov i verksamheten. Dock har vårt
resultat visat att det finns begränsningar hur barns delaktighet och inflytande uttrycks i
fritidshemmets verksamhet samt att det finns olika nivåer av delaktighet.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Osmani, Gentrit
Karlsson Rimstedt, Agnetha
Östling Lundgren, Johanna
Keywords
Barns perspektiv, barnperspektiv, delaktighet, inflytande, barndomssociologi
Language
swe