“Alla årskurser har olika problem”
En intervjustudie om fritidslärares perspektiv på fritidshemmets roll i arbetet kring sexualitet, samtycke och relationer.
Abstract
Sedan benämningen för “sex- och samlevnad” ändrades till “sexualitet, samtycke och
relationer”, har ämnet fått en mer betonad del i skolans uppdrag samt blivit en tydligare del av
skolans värdegrund. Syftet med denna mindre empiriska studie är att undersöka hur lärare
talar om sin roll i skolans uppdrag gällande sexualitet, samtycke och relationer, samt hur
lärare beskriver sin undervisning kring området i fritidshemmet. Utifrån vårt syfte är våra
frågeställningar: hur talar lärare i fritidshem kring fritidshemmets roll i att bedriva
undervisning som rör sexualitet, samtycke och relationer samt hur beskriver lärare i
fritidshemmet arbetet med ämnesområdet. Vi har utgått från en kvalitativ metod, där vi har
intervjuat sju utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger, på olika fritidshem för att få
ta del av deras perspektiv på området. Vidare har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer
och analyserat vårt material med socialkonstruktionism som teori, samt ur ett normkritiskt
perspektiv. Resultatet visar att huruvida sexualitet, samtycke och relationer inkorporeras i
undervisningen i fritidshemmet beror till stor del på om lärare själva tar initiativ till att
bedriva en sådan undervisning. I stort beskriver informanterna fritidshemmets roll i
undervisningen som att kunna möta de mer vardagliga aspekterna kopplat till sexualitet,
samtycke och relationer. Den undervisning som bedrivs är i hög grad situationsstyrd, men
vissa lärare utför även planerad undervisning. I diskussionsdelen lyfts rektorers ansvar som en
brist, då lärare upplever att de inte får den kompetensutveckling i ämnesområdet som de
känner att de behöver. Vidare lyfter vi vikten av att kunna ha en balans av planerad och
oplanerad undervisning i sexualitet, samtycke och relationer, som grundar sig i
fritidshemmets situationsstyrda undervisning men som även har planerade inslag.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Zeijlemaker, Emilia
Valdemarsson, Ronja
Keywords
Normkritik, fritidshem, fritidspedagogisk undervisning, situationsstyrd undervisning, sexualitet, samtycke, relationer
Language
swe