Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Subject "samarbete"
Now showing items 1-7 of 7
-
Bortom inkludering. Meningsfulla relationer, tydliga roller och engagerande aktiviteter ger möjligheten att skapa en skola för alla.
(2012-06-13)Syftet med studien är att identifiera och beskriva centrala faktorer som har betydelse för att skapa en skola för alla, utifrån ett exempel från en kommun i Mellansverige. 1. Hur skrivs den fram, d.v.s. hur formulerar ... -
Från föräldrars horisont. En kvalitativ studie av hur fyra föräldrar till barn med funktionsnedsättning inom autismspektrumtillstånd erfar sina barns skolgång
(2014-04-24)Syfte: Syftet med studien är beskriva och analysera hur några föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom autismspektrumtillstånd erfar sina barns skolgång. Syftet preciseras i följande frågeställningar: Hur upplever ... -
Pedagogers förväntningar på och föreställningar om elevhälsan En intervjustudie
(2015-11-27)Syfte Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogernas förväntningar på och före-ställningar om elevhälsan och elevhälsans insatser och identifiera diskurser i dessa förvänt-ningar och föreställningar. Teoretiska ... -
Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk
(2021-06-22)Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten ... -
Studiehandledaren i modersmål
(2015-10-15)Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson ... -
Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv
(2012-11-27)Syfte: Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete ... -
Undervisning i läsförståelsestrategier – vem gör vad?
(2021-06-22)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare och högstadielärare uppfattar samarbetet kring planering, genomförande och uppföljning av undervisning i läsförståelsestrategier och deras samarbete ...