Browsing by Title
Now showing items 33017-33036 of 69646
-
Jag var en tonårsvarulv – om ungdomsfilmens monster som gestaltning av utanförskap
(Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet, 2006) -
Jag var förstås duktig på att göra mig osynlig. Man lär sig vet du! Berättelser om elevers förlorade skolår, när skolan har misslyckats.
(2018)Abstract Syftet med studien är att synliggöra några människors egen syn på sina förutsättningar i skolan då och nu, för att öka förståelsen vad som ligger bakom främst grundskolans misslyckanden. Kontakt med informanterna ... -
"Jag vågar göra det här" Om drama och teater i förskolan
(2008)Sammanfattning: Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för att uppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama ... -
Jag vet en vrå
(2011-06-13)Har riten en djupare mening, ett arv vi bär med oss och känner ett undermedvetet behov av? Kan riten ge oss tröst? Vad har riten för betydelse för oss? I mitt examensarbete har jag undersökt hur vi genom riten reflekterar ... -
Jag vet ingenting
(2010) -
"Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018
(2018)Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda ... -
‘‘ JAG VET INTE RIKTIGT VAD JAG SKA TRO! ’’. En kvalitativ studie i ungdomars förhållningssätt till desinformation på sociala medier
(2024-03-01)Disinformation, i.e. intentionally false content disseminated with the aim of reaching a particular group to influence their views on a topic or issue, has become increasingly common with the rise of digital media and a ... -
Jag vet vad jag kan och inte kan! Betydelse av elevers delaktighet vid utformningen av stödinsatser i matematikämnet
(2015-05-21)Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur delaktiga berörda elever är vid utformning av särskilt stöd och extra anpassningar i matematik samt hur de värderar att få vara delaktiga. Syftet är även att belysa skillnaden ... -
"Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande
(2022-05-04)Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar ... -
Jag vill bli sedd som en person med kunskap och erfarenhet
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2008)I den offentliga debatten kan man ofta höra att Sverige och svenskarna måste bli bättre på att ta tillvara den kompetens som kommer hit genom de utländska akademiker som av ena eller andra anledningen flyttar till vårt ... -
Jag vill dö klok - Liv och distansstudier - 15 studerandeporträtt
(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2002) -
Jag vill förstå dig. En studie om att använda bilder som ett alternativt och kompletterande verktyg i kommunikationen
(2014-01-27)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka bildens betydelse som ett verktyg, en artefakt, för att utveckla kommunikationen tillsammans med två elever som har diagnosen Charge. Syftet är också att personalen runt ... -
”Jag vill gärna göra motstånd, men jag vill inte vara motstånd” – En studie av hur icke-binära könsidentiteter relaterar till performativitet och motstånd
(2020-01-10)The aim of this study was to answer the following two questions relating non-binary gender identities to performativity and resistance: In which ways do performativity relate to the creation of non-binary gender identities? ... -
”Jag vill ha kontroll” – Gravida förstföderskors beskrivning av kontroll inför kommande förlossning
(2019-08-14)Bakgrund: Kvinnor beskriver att kontroll under graviditet och förlossning handlar om stöd, information, kontroll över kroppen och delaktighet. Att känna sig osynlig och icke deltagande leder till kontrollförlust. De ... -
”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” - En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Examinationsnivå: Integrerad C-uppsats Titel: ”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” - En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet. Författare: Lena-Carin Sköldeberg ... -
"Jag vill inte att alla ungdomar ska börja älska opera, det skiter väl jag i" Om och hur man kan göra opera för tonåringar
(2008)Syftet med examensarbetet är att undersöka hur man gör opera för tonåringar, om man över huvud taget ska och/eller kan göra det, och om man i så fall måste ta till andra metoder än när man gör opera för vuxna. Jag medverkade ... -
”jag vill inte ses som halvkriminell” - en kvalitativ studie om hur ungdomar i Biskopsgårdens identitetsskapande påverkas av medias bild av stadsdelen
(2014-01-22)Vårt syfte var att undersöka hur medias bild av Biskopsgården påverkar identitets-skapandet hos ungdomar som bor där. Vi använde oss av en kvalitativ forsknings-metod och genomförde sex individuella intervjuer med ungdomar ... -
Jag vill inte vara ett levande farthinder! En fallstudie om cykelfartsgatan som trafik lösning i Göteborg ur ett cyklistperspektiv
(2021-06-23)Sedan 1960-talet har trafikplaneringen dominerats av bilen och det urbana rummet utformas på dess villkor. På senare tid har städer börjat främja cykeln som ett hållbart transportalternativ till bilen. I en del städer i ... -
“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.
(2022)Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några förskollärares uppfattningar om hur ... -
Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar
(2013-09-05)Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer ...