“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.
Abstract
Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är
utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några
förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att vara inkluderande för alla
barn. Samlingen är en återkommande pedagogisk aktivitet i förskoleverksamheten. Under
samlingen kan lek, lärande och omsorg äga rum då både barn och vuxnas livsvärldar möts och
samspelas. Samlingen kan därför bidra till rika möjligheter för gemenskap,
kunskapsutveckling och en överblick över barngruppen.
Med hjälp av en kvalitativ fenomenografisk undersökning har vi närmat oss förskollärarnas
uppfattning gällande studiens syfte. Vi valde att genomföra semistrukturerade intervjuer med
sex förskollärare som besitter varierande och stora arbetslivserfarenheter. Dessa förskollärare
är verksamma i tre förskolor inom två kommuner. På varje förskola intervjuades två
förskollärare, en som arbetade med yngre barn och en som arbetade med äldre barn. Den
insamlade och analyserade data har visat att inkludering i samlingen i större utsträckning är
möjlig även om varenda barngrupp består av barn med varierande förutsättningar. Resultatet
visade att möjligheten ligger i att anpassa på rätt sätt i de olika lärmiljöerna nämligen i den
fysiska, sociala och pedagogiska miljön. Vidare visade resultatet att en väl anpassad samling
kan skapa möjligheter för varje barn att kunna delta utifrån sina förutsättningar och
därigenom få likvärdiga möjligheter till en allsidig utveckling och lärande.
Date
2022Author
Keng, Irene
Khodabakhsh, Manijeh
Widlund, Kristina
Keywords
Förskolan
uppfattning
inkludering
anpassning och samling
Language
swe