• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.

Abstract
Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att vara inkluderande för alla barn. Samlingen är en återkommande pedagogisk aktivitet i förskoleverksamheten. Under samlingen kan lek, lärande och omsorg äga rum då både barn och vuxnas livsvärldar möts och samspelas. Samlingen kan därför bidra till rika möjligheter för gemenskap, kunskapsutveckling och en överblick över barngruppen. Med hjälp av en kvalitativ fenomenografisk undersökning har vi närmat oss förskollärarnas uppfattning gällande studiens syfte. Vi valde att genomföra semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare som besitter varierande och stora arbetslivserfarenheter. Dessa förskollärare är verksamma i tre förskolor inom två kommuner. På varje förskola intervjuades två förskollärare, en som arbetade med yngre barn och en som arbetade med äldre barn. Den insamlade och analyserade data har visat att inkludering i samlingen i större utsträckning är möjlig även om varenda barngrupp består av barn med varierande förutsättningar. Resultatet visade att möjligheten ligger i att anpassa på rätt sätt i de olika lärmiljöerna nämligen i den fysiska, sociala och pedagogiska miljön. Vidare visade resultatet att en väl anpassad samling kan skapa möjligheter för varje barn att kunna delta utifrån sina förutsättningar och därigenom få likvärdiga möjligheter till en allsidig utveckling och lärande.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75675
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_ H22_ Irene Keng, Manijeh Khodabakhsh, Kristina Widlund.pdf (751.8Kb)
Date
2022
Author
Keng, Irene
Khodabakhsh, Manijeh
Widlund, Kristina
Keywords
Förskolan
uppfattning
inkludering
anpassning och samling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV