Now showing items 21-38 of 38

    • Konsumtionsrapporten 2014 

      Roos, John Magnus (2014-12)
      I Konsumtionsrapporten 2014 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2013. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som ...
    • Konsumtionsrapporten 2015 

      Roos, John Magnus (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2015)
      I Konsumtionsrapporten 2015 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2014. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhets bild av hushållens konsumtion som ...
    • Konsumtionsrapporten 2016 - Hållbarhetens illusion 

      Fuentes, Maria; Normann, Anne; Östergren, Karin (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016)
      Hushållens totala konsumtion uppgick till 1826 miljarder kronor under 2015. Hushållen konsumerade 2,8 % mer jämfört med 2014 och 23 % mer jämfört med 2005. Mellan 2014 och 2015 ökade konsumtionen i stort sett på alla ...
    • Konsumtionsrapporten 2017 

      Holmberg, Carina; Ulver, Sofia (2017-12-14)
    • Konsumtionsrapporten 2018 

      Roos, John Magnus; Holmberg, Ulrika; Hansson, Lena; Karlsson, Therese M; Kristensson, Per (Handelshögskolan, Göteborgs universitet, 2018-12)
      I Konsumtionsrapporten 2018 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2017. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som ...
    • Den kvinnliga blicken möter "Undressmann": Manlig erotik i svensk feministisk kalender 

      Petersson McIntyre, Magdalena; Mörck, Magnus (2010)
      Den här rapporten bygger på ett forskningsprojekt som heter ”Genus, design och organisation” och som löpte mellan 2006 och 20091. Utgångspunkten för projektet var att undersöka produkter, både sådana som redan fanns på ...
    • Marknadsföringsforskning om konsumenter och konsumtion 

      Ekström, Karin M.; Holmberg, Ulrika; Ossiansson, Eva (2007)
      Föreliggande rapport är en kartläggning av marknadsföringsforskning som fokuserar på konsumenter och konsumtion i Norden. Projektet har genomförts av forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap och är finansierat av ...
    • Maten och det nya landet 

      Brembeck, Helene; Karlsson, MariAnne; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Jonsson, Lena; Bergström, Kerstin; Engelbrektsson, Pontus (2006)
      År två av projektet Den mångdimensionella matkonsumenten: värderingar och beteende hos konsumenter 55+ vid Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK) fokuserar nya svenskar, närmare bestämt utrikesfödda personer, som anlänt ...
    • Mer ekomat i storköken? Utvärdering av 7-miljonersprojektet i Västra Götalandsregionens storkök 

      Heikkilä, Hanna; Svensson, Åsa (2007)
      Utvärderingen gäller Västra Götalandsregionens insatser i det så kallade 7-miljonersprojektet för att öka andelen ekologiska livsmedel i de egna verksamheterna. Projektet som löpte 2002 - 2006 innebar främst att storköken på ...
    • Nordiska barn bilder av mat och ätande 

      Johansson, Barbro; Laub Hansen, Gitte; Hillén, Sandra; Huotilainen, Anna; Mark Jensen, Tine; Mäkelä, Johanna; Roos, Gun (2006)
      ”Nordiska barns bilder av mat och ätande” tar sin utgångspunkt i den aktuella debatten om barn och mat och de farhågor som finns om ungas hälsa kopplat till ohälsosamma matvanor och bristande fysisk aktivitet. Detta är ...
    • Organisationsformens betydelse för kvaliteten i personlig assistans 

      Roos, John Magnus (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016)
      Syftet med denna studie är att jämföra kvaliteten mellan tre typer av assistansanordnare; brukarkooperativ, privata bolag och kommunen. En kvantitativ undersökningsansats har tillämpats med postenkät som insamlingsmetod. ...
    • Pop Boutique – en värld av återbruk av mode på Re:heritagemarknaden 

      Liimatainen, Merja (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2015-06-26)
      Rapporten är resultatet av ett fältarbete inom forskningsprojektet Re:heritage- cirkulering och kommodifiering av ting med historia, våren 2015 och var en del av praktiken inom masterprogrammet Kulturarv och modernitet. ...
    • Town by the Riverside - jazz som kulturarv i Göteborg 

      Liimatainen, Merja (Centrum för konsumtionsvetenskap, 2016-04)
      Denna rapport bygger på en pilotstudie av jazzföreningen Classic Jazz Göteborg. Studien faller inom ramen för Centrum för konsumtionsvetenskaps (CFK) delprojekt i det tvärdisciplinära och internationella forskningsprojektet ...
    • Ung konsumentmakt i en varumärkt värld 

      Hillén, Sandra (2006)
      Det här är en studie av projektet ”Brand New World” som är en del av satsningen ”Ungdomars arbete med konsumentfrågor. Kun(d)skap är makt” som initierats på regeringsnivå. Föreningen Ideum Europa startade projektet för ...
    • User evaluation of the first prototype of the interactive web tool EcoRunner 

      Olsson, Lars E; Shanahan, Helena; Wåhlander, Hélène (2009)
      EcoRunner is an interactive web tool that has been designed to be the “best possible” modelling tool for portraying direct and indirect environmental effects of household metabolism when it comes to energy, carbon and ...
    • Where’s it at tonight? Discovering an urban jazz festival in Gothenburg, Sweden 

      Stenbäck, Olle (2016)
      This report is the result of a close study of the organization behind the GMLSTN JAZZ music festival. It comes out of a participatory study of the week-long GMLSTN JAZZ festival, which was held in Gothenburg, Sweden between ...