Marknadsföringsforskning om konsumenter och konsumtion
Abstract
Föreliggande rapport är en kartläggning av marknadsföringsforskning som fokuserar
på konsumenter och konsumtion i Norden. Projektet har genomförts av forskare på
Centrum för konsumtionsvetenskap och är finansierat av Handelns utvecklingsråd
(HUR). Centrum för konsumtionsvetenskap är Sveriges nationella centrum där tvärvetenskaplig
forskning om konsumtion bedrivs utifrån ett konsumentperspektiv. I
rapporten betonas just konsumentperspektivet och det är anledningen till att forskargrupper
med ett utpräglat företagsperspektiv inte ingår i presentationen.
En historisk tillbakablick (kapitel 1) och aktuella och framtida forskningsfrågor
(kapitel 2) har skrivits av undertecknad. Ekon dr Ulrika Holmberg och ekon dr Eva
Ossiansson har skrivit om forskning vid universitet och högskolor (kapitel 3),
forskning vid myndigheter och andra organisationer (kapitel 4) samt genomfört och
skrivit forskningskartläggningen (kapitel 5).
Konsumtionsforskningen i Sverige har historiskt haft en undervärderad betydelse,
men har under senare år fått en mer framträdande position. Internationellt har
konsumtionsforskningen en högre status. Av kartläggningen framgår att det finns en
ansenlig mängd marknadsföringsforskning om konsumenter och konsumtion i
Norden, men forskningen är inte alltid tydligt kopplad till handeln. De svenska
universiteten och högskolorna är dominerande, men även Finland och Danmark har
mycket forskning på området. I både Sverige och Finland är forskningen om
konsumentmarknadsföring spridd på många olika lärosäten både stora och små,
medan den i Danmark och Norge är koncentrerad till några få större universitet och
högskolor.
Av utredningen framgår att det finns ett behov
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ekström, Karin M.
Holmberg, Ulrika
Ossiansson, Eva
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2007:02
Language
swe