Browsing D-uppsatser by Title
Now showing items 116-135 of 369
-
Hälsoinformation på Internet - vad kan den användas till och - vilket mervärde skapas för patienter?
(2002)SAMMANFATTNING Uppsatsen behandlar hälsa på Internet. De frågeställningar som jag har haft för avsikt att belysa i arbetet är: ?Vilka användningsområden kan enskilda patienter ha för hälsoinformation via Internet?? och ... -
Helpdesk ur ett kunskapsperspektiv
(2001)Denna magisteruppsats belyser ett antal organisatoriska faktorer som påverkar kunskap, lärande och Knowledge Management i en helpdeskmiljö. Den tar också upp teorier kring lärande organisationer och kunskapsföretag. Syftet ... -
EN HOLISTISK SYN PÅ KUNDRELATIONER Riktlinjer för utvecklande av kundrelationer med hjälp av IT
(2003)Denna uppsats söker belysa hur företag kan bli konkurrenskraftiga genom att arbeta aktivt med kundrelationer med hjälp av IT. Frågan som ställdes var: Vad bör företag beakta, såväl organisatoriskt som tekniskt, när de vill ... -
How to evaluate IT/IS investments - The criteria used depending on the underlying needs
(2005)Efforts to find appropriate criteria, which are used to evaluate IT/IS-investments, are intensified by researchers and practitioners due to the increasing impact of IT. The difficulties when measuring IT/IS investments ... -
HOW TO SOLVE THE “MILLION USER PROBLEM”? Identity and access management in a global environment
(2004)Identity management and Access management are new concepts on the Internet, containing functionality as single-sign on and authentication. The need of those concepts is arising out of an enormous amount of possible users ... -
Hur bedöms affärsnyttan av IS/IT? - En studie över fem svenska företags tillvägagångssätt
(2004)Begreppet IT-produktivitetsparadoxen har uppkommit genom de enorma summor som lagts ut på IT utan att en ökad produktivitet har kunnat utläsas. Numer spenderas globalt årligen 2000 miljarder dollar på IT och dess betydelse ... -
HUR KAN BESLUTSPROCESSEN STÖDJAS AV DATA MINING?
(2001)In the complex world in which organisations exists is it not an easy task to make correct judgements of the environment. In most cases the competition is very keen. This situation makes great demands of having knowledge ... -
Hur kan IOS användas för att effektivisera inköpsprocessen? Interorganisatoriska system och inköp – En studie i hur IOS kan användas för att effektivisera inköpsprocessen hos företag inom livsmedelsbranschen
(2004)Genom att låta informationssystem ta steget längre än att bara fungera som samordnare inom en organisation till att fungera som länken mellan köpare och säljare skapas möjligheter att effektivisera affärsprocesser som ... -
Hur kan IS/IT relateras till förbättringar av kundtransaktioner respektive kundrelationer?
(2004)Den stora konkurrens som avbildar dagens världsmarknad visar att det är mycket svårt för en organisation att skapa sig konkurrensfördelar och ännu svårare att behålla dessa över tid. Företagen har använt sig av olika ... -
Hur klickar man på ett ljud?-Auditiv interaktion baserat på mänskliga förutsättningar
(2000)The purpose of this thesis has been to investigate the basis for creating a direct manipulation interface based on sound out of a mobile use perspective, and to investigate how far the research on audio interfaces has ... -
I NÖD OCH LUST Granskning av genomförandeprocessen vid en IT-outsourcing
(2002)Abstrakt En outsourcingrelation liknas ofta vid ett äktenskap. Företag som söker efter en outsourcingleverantör resonerar ofta i termer av att hitta rätt partner att ingå äktenskap med. Outsourcingförhållandets första tid ... -
I väntan på mjukvarupatent
(2005)Främsta syftet med denna magisteruppsats har varit att undersöka om svenska utvecklingsföretag är förberedda inför ett eventuellt införande av mjukvarupatent eller ej. Vi har för att ta reda på detta, samt för att utröna ... -
”I Want a Good Clean Fight” – Att hantera konflikter i MMORPG
(2004)Människor världen över spelar MMORPG (massive multiplayer online roleplaying games) regelbundet och när många personer interagerar samtidigt uppstår oundvikligen konflikter. Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka ... -
Identification of System Requirements for Next Generation’s Treasury Management Systems
(2004)The contribution of this master’s thesis was to provide an identification of system requirements of the next generations’ treasury management systems. Using theory of requirements engineering as a point of reference, future ... -
Implementering av affärssystem i små och medelstora företag
(2004)Tillväxten inom området affärssystem är idag störst inom segmentet små och medelstora företag (SMF). Forskning visar att implementeringsprocessen misslyckas i ett stort antal fall och att SMF inte har den ekonomiska styrkan ... -
Implementing a global IT Infrastructure policy through projects - A study of policy realisation at SCA
(2005)This Thesis was realised during the spring of 2005 as a Case Study at T&I Service at Svenska Cellulosa Aktiebolaget (SCA). The focus of our study was a centralisation initiative within three business groups. This demanded ... -
Impresssing, Placing and Pleasing-Exploring expert recommendation services in geographical bound retailing
(2000)WineGuide is a geographical bound recommendation service for wine and food adapted to mobile phones. The service addresses well-known problems within the area of shopping, by: (1) offering expert recommendations; (2) ... -
INFOLUTION Buisiness evolution through the use of digital information
(2001)Detta arbete skapar en unik modell för affärsutveckling. Modellen är unik eftersom den tar utgångspunkt i digital information och utnyttjar kraften som informationsteknologi kan tillföra, för att skapa nya produkter. ... -
Informationsmiljöer och Intranet
(1998)Denna uppsats syftar till att presentera och resonera kring förhållandet mellan informationsmiljöer och Intranet. Begreppet informationsmiljö kan definieras i termer av människor och deras beroendeförhållande till ... -
Informationssökning - en studie av hur informationssökningen på ett multinationellt företag kan underlättas av ett KM-system?
(2001)Abstrakt Kunskap har i alla tider hanterats i organisationer på något sätt, förr var det exempelvis vanligt att föra kunskapen vidare från mästare till lärling. Organisationer har blivit mer och mer varse om kunskapens ...