Man vill framåt men någonting bromsar in, det är som att cykla i en uppförsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur några flickor och deras vårdnadshavare upplever vägen till ADHD-diagnos.
Abstract
Studien syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras vårdnadshavare upplever
sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos ställts.
Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som både svårigheter och
möjligheter. I dag finns forskning som visar att ADHD-symptom, oftast upptäcks av
vårdnadshavare framför allt för flickor. Symptomen på ADHD hos flickor består oftast av
sociala och uppmärksamhetsrelaterade utmaningar. Tidigare forskning har främst fokuserat på
pojkar. Examensarbetet syftar till att öka kunskapen om hur fyra flickor och deras
vårdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan
ADHD-diagnos ställts.
Resultaten från de kvalitativa intervjuerna har analyserats med hjälp av två teoretiska
perspektiv: socialkonstruktivism och feministisk teori. Frågorna till informanterna är formade
utifrån fenomenologiska utgångspunkter. Ett tillåtande barnperspektiv har använts för att låta
flickorna beskriva sina upplevelser, med fokus på att förstå deras livsvärldar inom skolan och
hemmet. Datainsamling gjordes genom åtta intervjuer, och resultaten analyserades tematiskt
för att identifiera mönster. Studien bidrar till ökad förståelse av flickors upplevelser av ADHD
före diagnos.
Tonvikten i resultaten ligger mestadels på hur skolsituationen upplevts av vårdnadshavare och
flickorna i studien. Resultaten visar att flickor med ADHD ofta kämpar med
koncentrationssvårigheter, de upplever sig annorlunda jämfört med sina kamrater och står
inför unika pedagogiska och sociala utmaningar. Ibland föregås en ADHD-diagnos av en läs och skrivutredning samt ett psykiskt lidande. Dessa utmaningar inkluderar en preferens för
kreativa uttrycksformer som en strategi för att förbättra koncentration och hantering av deras
svårigheter. Studien belyser också vikten av förtroendefulla relationer mellan flickorna, deras
vårdnadshavare och skolpersonal. Detta understryker behovet av skräddarsydda stödstrategier
och en ökad förståelse för de unika utmaningar som flickor med ADHD möter.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-15Author
Salat, Réka
Jordenvall, Angela
Keywords
ADHD
flickor
vårdnadshavare
skolupplevelser
Language
swe