Specialpedagogers organisatoriska förutsättningar för att arbeta hälso- främjande och förebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevhälsoarbete i den lokala organisationen. -möjligheter och hinder
Abstract
Syftet med studien är att ta reda på hur sju specialpedagoger verksamma i skolans lägre åldrar
beskriver deras organisatoriska förutsättningar för att bedriva hälsofrämjande och förebyggande
elevhälsoarbete. Vi vill ta reda på vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar
eller möjliggör det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. För att besvara syftet har vi tagit
avstamp i en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer som metod. Studiens teoretiska förankring utgår från organisationsteori med en tematisk analysmetod. Genom den tematiska analysmetoden har vi försökt identifiera mönster och på så sätt utröna hinder och möjligheter för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet.
Resultatet visade att specialpedagoger har en svårighet i att etablera sin yrkesroll. Deras arbetsuppgifter är följaktligen otydliga. Specialpedagogerna i intervjustudien har uppdrag som skulle
kunna vara både speciallärares, kuratorers och rektors arbetsuppgifter. Detta i sig påverkar specialpedagogens förutsättningar för att arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Två andra faktorer som spelar stor roll för specialpedagogers förutsättning att arbeta hälsofrämjande och förebyggande är elevhälsans organisering samt rektors ledarskap som kan vara en förutsättning
eller ett hinder för specialpedagogen.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-05Author
Lindkvist, Emma
Karlsson, Lisa
Keywords
specialpedagog
hälsofrämjande och förebyggande
organisation
elevhälsa
ledarskap
rektor
Language
swe