Från förskola till förskoleklass - barn som uppvisar språklig sårbarhet. En fenomenografisk studie
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskola och i förskoleklass uppfattar
övergången mellan verksamheterna för barn som uppvisar språklig sårbarhet. Studien har
genomförts utifrån en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomförts
semistrukturerade intervjuer med sju informanter. Resultatet, det totala utfallsrummet har sedan
analyserats med stöd av tematisk analys, TA. Studien är kopplad till tidigare forskning och
litteratur om övergångar och språklig sårbarhet samt Bronfenbrenners (1979)
utvecklingsekologiska systemteori. Utifrån resultaten är slutsatsen att informanterna finner att
det är av stor vikt att förskoleklassen får så mycket information som möjligt, så att de på bästa
sätt kan göra övergången för barnet så optimal som möjligt. I resultaten framkom också att
många uppfattade sekretessen som ett stort hinder. Liksom i tidigare forskning är studiens
författare överens om att det är av stor vikt att planera, genomföra och utvärdera vid varje
övergång
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-02-05Author
Ekberg Olofsson, Camilla
Johansson, Maria
Keywords
Kvalitativ metod
fenomenografi
semistrukturerad intervju
språklig sårbarhet
övergång
Language
swe