• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från förskola till förskoleklass - barn som uppvisar språklig sårbarhet. En fenomenografisk studie

Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskola och i förskoleklass uppfattar övergången mellan verksamheterna för barn som uppvisar språklig sårbarhet. Studien har genomförts utifrån en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomförts semistrukturerade intervjuer med sju informanter. Resultatet, det totala utfallsrummet har sedan analyserats med stöd av tematisk analys, TA. Studien är kopplad till tidigare forskning och litteratur om övergångar och språklig sårbarhet samt Bronfenbrenners (1979) utvecklingsekologiska systemteori. Utifrån resultaten är slutsatsen att informanterna finner att det är av stor vikt att förskoleklassen får så mycket information som möjligt, så att de på bästa sätt kan göra övergången för barnet så optimal som möjligt. I resultaten framkom också att många uppfattade sekretessen som ett stort hinder. Liksom i tidigare forskning är studiens författare överens om att det är av stor vikt att planera, genomföra och utvärdera vid varje övergång
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/79737
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay_HT23_SPP601_EOM_MJ.pdf (877.2Kb)
Date
2024-02-05
Author
Ekberg Olofsson, Camilla
Johansson, Maria
Keywords
Kvalitativ metod
fenomenografi
semistrukturerad intervju
språklig sårbarhet
övergång
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV