En kvalitativ intervjustudie om sex fritidslärares syn på lek.
Abstract
I studien har vi intresserat oss för hur leken kan bidra till lärande och utveckling. I fritidshemmet är leken det centrala och vi tänkte därför att utföra en studie som kopplas med fritidshemsverksamhet. Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärarna resonerar kring lekens betydelse för lärandet i fritidshemmet. Vårt syfte bidrar med kunskap om fritidslärares uppfattningar om lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt hur lärarna ska stötta elevernas lek. Frågeställningarna som vi utgick från är följande: Vilka möjligheter och svårigheter beskriver lärare kan uppstå i elevernas lek? Hur stöttar och utvecklar lärarna elevernas lek i fritidshemmet?
Sex Intervjuer genomfördes i olika skolor, för att undersöka lärarnas syn på elevernas lek. Vi valde att använda oss av semistrukturerade intervjuer för att kunna ställa bestämda frågor och därefter kunna lägga till följdfrågor. Utifrån detta fick vi tydliga resultat. Den teoretiska utgångspunkten som vi valde är det sociokulturella perspektivet på lärandet. Därefter analyserades vårt resultat genom en tematisk analys. Vårt resultat visade att fritidslärarna som intervjuades anser leken som ett viktigt verktyg för barns lärande och utveckling. Vi har även kommit fram till att det kan uppstå konflikter och olika problem genom leken, vilket kan även vara en lärandesituation för eleverna. För att eleverna ska få möjlighet att utvecklas på fritidshemmet är det viktigt att lärarna stöttar eleverna genom deras identitetsprocess.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-12-07Author
Khalid, Sara
Yousuf, Enas
Keywords
Lek, lärande, utveckling, möjlighet, konflikt, stöttning
Language
swe