“Jag är ansvarig för utbildningen men alla är ansvariga i genomförandet av allt som jag planerat” - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar
Abstract
Studiens syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar sitt förtydligade ansvar som
framhävts sedan läroplan för förskolan reviderades år 2010. Frågeställningar som ligger till
grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärare om deras förtydligade
ansvar i förskolan? 2. Vilka uppfattningar har förskollärare kring arbetsfördelning efter
läroplansförändringen? Denna studie tar utgångspunkt i en kvalitativ metod med en
fenomenografisk ansats, genom intervjuer med sex olika förskollärare från olika kommuner.
Resultatet visar att förskollärarnas uppfattningar om sitt förtydligade ansvar är för att uppfylla
läroplanens mål, att leda verksamheten och att skapa en samspelande atmosfär genom ett bra
samarbete. Majoriteten av respondenterna ser sin professionella kompetens och kunskap som
viktig och meningsfull i verksamheten för att säkerställa kvaliteten i förskolan och höja sin
status.
Det förtydligade ansvaret innebär även begränsningar i förskollärarnas arbete med det
systematiska kvalitetsarbetet då det nya ansvaret också uppfattas som stressigt och
påfrestande. De olika anledningar som träder fram är personalbrist och tidsbrist som
förekommer på grund av sjukdomar, vilket gör att förskallararna inte hinner att göra sin
planering. En förskollärare uttryckte också saknaden av tid för sin enskilda planering, då trots
omorganisationen har förskolläraren inte fått lika mycket planeringstid till skillnad från de
andra förskollärarna i denna studie.
När det gäller fördelning av ansvar och arbetsuppgifter efter omorganisationen som skedde i de
olika förskolorna, framträder det två olika uppfattningar om hur de bör fördelas. En uppfattning är att ansvar borde fördelas utifrån yrkesprofession. Den andra uppfattningen handlar om
arbetet som borde fördelas utifrån olika kompetenser bland personal i varje respektive
arbetslag.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Nordin, Meriam
Larsson, Olivia
Agertz Weiss, Sanna
Keywords
förskollärare, ansvar , förskola, intervju, fenomenografi
Language
swe