• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Jag är ansvarig för utbildningen men alla är ansvariga i genomförandet av allt som jag planerat” - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar

Abstract
Studiens syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar sitt förtydligade ansvar som framhävts sedan läroplan för förskolan reviderades år 2010. Frågeställningar som ligger till grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärare om deras förtydligade ansvar i förskolan? 2. Vilka uppfattningar har förskollärare kring arbetsfördelning efter läroplansförändringen? Denna studie tar utgångspunkt i en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats, genom intervjuer med sex olika förskollärare från olika kommuner. Resultatet visar att förskollärarnas uppfattningar om sitt förtydligade ansvar är för att uppfylla läroplanens mål, att leda verksamheten och att skapa en samspelande atmosfär genom ett bra samarbete. Majoriteten av respondenterna ser sin professionella kompetens och kunskap som viktig och meningsfull i verksamheten för att säkerställa kvaliteten i förskolan och höja sin status. Det förtydligade ansvaret innebär även begränsningar i förskollärarnas arbete med det systematiska kvalitetsarbetet då det nya ansvaret också uppfattas som stressigt och påfrestande. De olika anledningar som träder fram är personalbrist och tidsbrist som förekommer på grund av sjukdomar, vilket gör att förskallararna inte hinner att göra sin planering. En förskollärare uttryckte också saknaden av tid för sin enskilda planering, då trots omorganisationen har förskolläraren inte fått lika mycket planeringstid till skillnad från de andra förskollärarna i denna studie. När det gäller fördelning av ansvar och arbetsuppgifter efter omorganisationen som skedde i de olika förskolorna, framträder det två olika uppfattningar om hur de bör fördelas. En uppfattning är att ansvar borde fördelas utifrån yrkesprofession. Den andra uppfattningen handlar om arbetet som borde fördelas utifrån olika kompetenser bland personal i varje respektive arbetslag.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78837
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G V23 Meriam Nordin Olivia Larsson Sanna Agertz Weiss..pdf (677.1Kb)
Date
2023-10-19
Author
Nordin, Meriam
Larsson, Olivia
Agertz Weiss, Sanna
Keywords
förskollärare, ansvar , förskola, intervju, fenomenografi
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV