Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 2714
-
”Det är ju inte som det var förr”. En fallstudie om hur ett företags organisationskultur påverkas av förändringar
(2024-02-13)Syftet med studien är att undersöka och öka förståelsen för hur ett företags organisationskultur upprätthålls under förändringar. För att uppfylla syftet valdes studiens teoretiska referensram som består av definitioner ... -
Kontroll i fastighetsbranschen. En kvalitativ enfallsstudie om kvinnliga och manliga chefers upplevelser av kontroll på arbetsplatsen
(2024-02-13)This essay aims to examine managers experiences of control at the workplace within the property sector, and how these experiences differ between female and male managers. This study is a qualitative single case study that ... -
Den geopolitiska krisen i Ukrainas påverkan på Svenska Företags Leveranskedjor - En Analys av Svenska Företags respons inom Livsmedels- samt Järn- och Metallindustrin
(2024-02-13)Den pågående geopolitiska krisen i Ukraina har lett till omfattande konsekvenser för samhället i stort, men i synnerhet bidragit till komplikationer för företag inom olika branscher att bedriva sin verksamhet. Krisen har ... -
“Det handlar om kåranda’’. En studie om organisationskulturen inom Polismyndigheten med särskilt fokus på tystnadskulturen
(2024-02-13)The aim of this research was to gain a comprehensive understanding of how daily activities impact the organizational culture within the Swedish Police enforcement agency, Polismyndigheten. The study specifically explored ... -
Lågkonjukturens påverkan inom byggföretag
(2024-02-13)The purpose of this study was to gain a better understanding of how medium-sized construction companies adapt and how they choose to reorganize their operations in relation to the recession. The study has as its theoretical ... -
Utilization of digital technologies in internationalization processes. A case study of high-tech SMEs in Sweden
(2024-02-13)This thesis explores the role of digitalization in the internationalization process of Swedish Small and Medium-sized Enterprises (SMEs). In today's global economy, digitalization has become increasingly important for firms ... -
Hållbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens förbättringsmöjligheter angående hållbarhetsarbete
(2024-02-12)Inledning: Modebranschen har en gång i tiden betraktats som att vara hållbar då det exempelvis producerades plagg i små kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom ... -
Dålig stämning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsföring
(2024-02-12)Inledning: Som svar på den långa traditionen av mejerikonsumtion producerar varumärket Oatly alternativa produkter framställda på havre (Oatly, u.å). I ett samhälle som kännetecknas med hård konkurrens mellan företag och ... -
Mellan fri vilja och datadriven exploatering: En studie om drivkrafter, medvetenhet, makt och ansvar inom onlinecasinomarknaden
(2024-02-12)This essay examines the limits of marketing strategies in the online casino industry, focusing on how data-driven and advanced marketing practices influence consumer behavior and contribute to problematic gambling ... -
Konsumentbeteenden och hållbarhet. En kvalitativ studie av hur konsumentbeteenden påverkar hållbarhetsaspekterna av online försäljning av kosmetiska produkter, inklusive returer
(2024-02-12)The ever-growing e-commerce brings many opportunities for society's consumers and businesses. Digitization has strongly contributed to these opportunities and has, among other things, facilitated the search for information ... -
Real vs Reel: Drivers of Consumer Engagement in Online Brand Communities. A Netnographic Study on Red Bull’s Facebook Brand Page
(2024-02-12)Online brand communities contribute to companies by being a digital extension of the brand, enabling a diversified complementary market, and constituting a driving marketing force through consumer engagement. However, ... -
Revisorns roll inom ekonomisk brottslighet: En analys av förväntningsgapet och revisorns förpliktelser
(2024-02-09)Ekobrott har länge funnits på den kriminalpolitiska agendan och ligger högt upp på samhällets åtgärdslista. Revisorer ses i samhället som en central aktör i att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet. Tidigare forskning ... -
Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen
(2024-01-23)Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. ... -
Marknadsföring i fotbollsvärlden. En studie som fördjupar sig i samspelet mellan klubbar och fotbollsspelares varumärken
(2024-01-23)In the world of football, the divide between Swedish clubs and the international competition has only increased in recent years. The financing of a club is a big part of its competitive force, with the transfer market being ... -
Innanför en varumärkestransformation: En kvalitativ studie om den interna processen vid en varumärkestransformation
(2024-01-23)Syftet med denna studie är att undersöka en varumärkestransformations process utifrån ett internt perspektiv. Detta har utförts genom åtta kvalitativa intervjuer med ledare, rektorer och lärare på två olika skolor. Detta ... -
Intressenters inflytande vid nya redovisningsstandarder: En studie om intressentgruppers inflytande vid utformningen av IFRS 17
(2023-11-08)Inledning: Försäkringsindustrin har en central roll i dagens ekonomi genom att erbjuda finansiellt skydd mot en rad olika risker. Trots detta har bristande jämförbarhet och otillräcklig insyn i företagens finansiella ... -
Övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller: En kvalitativ studie om cirkulära affärsmodeller i textil- och modebranschen
(2023-11-08)Syftet med följande empiriska studie är att beskriva och undersöka hur en cirkulär affärsmodell kan se ut inom textil- och modebranschen samt vilka förutsättningar som behöver vara på plats för att driva och implementera ... -
International disputes and nation branding. Investigating Individual Attitudes, Attitude Changes, and Its Implications in the wake of the NATO dispute between Turkey and Sweden
(2023-11-07)This thesis investigates the interplay between attitudes and nation branding in the context of the NATO dispute between Sweden and Turkey, along with its subsequent events. The study employs a mixed-method approach, combining ... -
Kommersiell sharenting - etiskt eller oetiskt? En kvalitativ studie som diskuterar och analyserar etiken bakom fenomenet kommersiell sharenting, då influencers använder sina barn i marknadsföringssyfte på sociala medier
(2023-11-07)Sociala medier har kommit att bli en central och betydande del av många människors dagliga liv. I takt med digitaliseringen och teknikens utveckling har yrket influencer uppstått. Idag tjänar stora profiler miljoner på ...