Övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller: En kvalitativ studie om cirkulära affärsmodeller i textil- och modebranschen
Abstract
Syftet med följande empiriska studie är att beskriva och undersöka hur en cirkulär affärsmodell
kan se ut inom textil- och modebranschen samt vilka förutsättningar som behöver vara på plats
för att driva och implementera en lönsam cirkulär affärsmodell. För att uppnå syftet har en
kvalitativ metod använts, där datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer med en
respondent från näringslivet, två från utbildningssektorn samt en från en statlig myndighet.
Perspektiven skildras i studien genom att likheter och skillnader i respondenternas svar jämförs
dels med varandra, dels med tidigare forskning inom ämnet. Det framkommer av resultatet att
respondenterna till stor del har liknande synpunkter gällande utmaningar, förutsättningar och
utvecklingsmöjligheter för cirkulära affärsmodeller i modebranschen, trots deras olika
yrkesroller och erfarenheter.
Cirkulär ekonomi är ett begrepp som baseras på modeller och strukturer som eliminerar avfall
och utsläpp, håller produkter i bruk till dess högsta värde samt återskapar naturen.
Omställningen till cirkulära affärsmodeller ses som ett verktyg för att uppnå miljömässiga
fördelar och stödja hållbar utveckling, men visar sig vara förenat med flera svårigheter. De
utmaningar som identifierades med att driva och implementera en cirkulär affärsmodell i
modebranschen grundar sig i dagens strukturer, konsumentbeteenden och samhällssystem,
vilka är utformade efter linjära principer. Studien visar att för att utmaningarna ska kunna
överbryggas krävs en justering av priserna, som gör det mer ekonomiskt lönsamt att använda
redan producerade textilier och kläder. Styrmedel som gynnar cirkularitet samt samverkande
infrastruktur är andra viktiga aspekter i övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller.
Studien visar vidare att företag behöver organisatoriska dynamiska förmågor för att snabbt
anpassa sig och ställa om, utefter de förändringar som behöver ske och det helhetstänk som
måste finnas hos producenter och företag i textil- och modebranschen, där varje beslut i
värdekedjan behöver grunda sig i ett cirkulärt tänk. Alla aktioner som motverkar linjäriteten är
viktiga för övergången, men cirkulariteten måste genomsyra alla delar i värdekedjan för att
täcka den kompletta loopen. Slutligen visar studien att de positiva påtryckningar som kommer
från lagstiftare, i form av direktiv och regleringar, kommer att möjliggöra, underlätta och i vissa
fall tvinga företag till en förändring mot cirkularitet i framtiden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2023-11-08Author
Falck, Nellie
Persson, Moa
Keywords
Cirkulär ekonomi
cirkulära affärsmodeller
cirkularitet
modebranschen
second hand
hållbarhet
Series/Report no.
Redovisning
22/23:35
Language
swe