Sökning
Visas titlar 1-10 av 11
INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
(2021-08-05)
Syfte:
Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv ...
Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap
(2021-04-14)
I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt ...
När professioner möts
(2021-06-21)
Syfte:
Syftet är att undersöka hur lekterapeuter och lärare upplever samverkan mellan lekterapi och
förskola/förskoleklass. Syftet besvaras genom följande frågeställningar:
• Hur upplever lärarna och lekterapeuterna ...
”TYSTNAD ÄR FÖRÖVARENS BÄSTA VÄN” - En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot sexuella övergrepp i förskolan
(2021-08-24)
Syfte och frågeställning: Studien syftar till att undersöka vilka åtgärder studiens aktörer
anser som viktiga i det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp mot barn, belysa hur
studiens aktörer beskriver sitt arbete ...
Locket snurrar, trumman slår, öppna dina ögon, nu är då!
(2021-12-03)
This essay discusses how four Swedish museums work with different types of time travel methods aimed towards grade school students. The aim of the essay is to compare how the different museums utilises their different ...
INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
(2021-08-09)
Syfte:
Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv ...
Implementering av aritmetik i förskolan
(2021-06-24)
Syfte: Studiens övergripande syfte är att studera hur forskningsbaserad kunskap i aritmetik omsätts i ett arbetslag i förskolan. Genom att använda översättningsteorin kan studien få en djupare förståelse för hur forskningsbaserad ...
FÖRÄNDRADE LEDNINGSPROCESSER MED VISION, SYFTE OCH MÅL SOM UTGÅNGSPUNKT Rektorer i förskolan utvecklar sin praktik
(2021-09-20)
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de genomför förändringar i förskolans ledningsprocesser och sitt ledarskap med stöd av teoretiska begrepp inom organisationsforskning och ...
FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg
(2021-08-27)
Syfte:
Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur ...
Komplexiteten i att arbeta med flerspråkighet i förskolan. - En livsvärldsfenomenologisk studie.
(2021)
Skolverket (2021) har skrivit råd och rekommendationer om hur förskollärare kan arbeta med
barns flerspråkighet men dessa är inte obligatoriska utan ses mer som en hjälp på vägen. Därför
vill vi utifrån en livsvärlds ...