Search
Now showing items 1-9 of 9
Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers
lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ...
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)
Syfte
Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...
Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1
(2012)
Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med
undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det
innehåll ...
Elevers svårigheter och missuppfattningar i aritmetik i åk
(2012-11-22)
Syfte:
Syftet med studien var att undersöka elevernas strategier samt eventuella svårigheter och missuppfattningar med avseende på aritmetikkunskaper i åk 7 på en högstadieskola.
Teoretisk referensram:
Studien tar ...
Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
(2012)
Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet
av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en
förskola. Den metod som jag använt för att ...
Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?
(2012-11-05)
Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012.
Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en ...
Lika viktigt som att andas! En intervjustudie om matematiken i förskolan.
(2012)
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att få ta del av hur pedagoger ser på ämnet matematik i
förskolan samt vilket arbetssätt de använder sig av. Jag använde mig av följande
frågeställningar: Hur beskriver ...
Ipadspelande och matematik - En observationsstudie av 4-5 åringars interaktion med Fingu
(2012)
SAMMANFATTNING
Syfte
Syftet med detta arbete var att studera hur barn i åldern 4-5 interagerar med ett Ipadspel som man har
goda grunder till att tro skulle kunna vara ett behjälpligt verktyg att använda i
matematikundervisningen ...
Elevers motivation till ämnet matematik. En jämförelse mellan två årskurser
(2012-01-26)
Syfte
Som matematiklärare är det viktigt att vara uppmärksam på bland annat olika motivationsgrad inför matematikämnet bland eleverna och hur pedagogerna kan påverka detta. Syftet med denna studie var att undersöka ...