Search
Now showing items 1-8 of 8
Tecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolan
(2013)
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring
barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation.
Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju ...
Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan
(2022-01-27)
Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i
Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver
informanterna innebörden av ...
Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng
(2012)
Syfte
Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns
språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen
tar upp om barns språkutveckling. ...
Att språka genom musiken. En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring kopplingen mellan musik och barns språkutveckling
(2009)
Syfte
Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka musikens betydelse i barns språkutveckling, få en fördjupad förståelse
för hur musik, språk och kommunikation hänger ihop och kan bidra till utveckling hos barn. Vi ville ...
Samverkan mellan vuxna under "Musical Interaction" med elever med autism
(2009)
Syftet med min undersökning var att studera hur samverkan mellan musikspecialister och nyckelpersoner
fungerar och organiseras under ”Musical Interaction”-lektioner på Sutherland House School i Nottingham,
England. ”Musical ...
”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”
(2020)
AbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet ...
Musikens betydelse för barns språkutveckling - en studie om musik, språk och kommunikation på en förskola
(2011)
Syftet med min studie var att undersöka musikens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. Detta genom
att undersöka hur pedagoger kan skapa kommunikativa och språkliga sammanhang med hjälp av musik och på så
sätt ...