Samverkan mellan vuxna under "Musical Interaction" med elever med autism
Abstract
Syftet med min undersökning var att studera hur samverkan mellan musikspecialister och nyckelpersoner
fungerar och organiseras under ”Musical Interaction”-lektioner på Sutherland House School i Nottingham,
England. ”Musical Interaction” är ett lekbaserat arbetssätt som används för att stimulera kommunikativ och
social utveckling hos elever med autism. I en intonande och tillåtande anda fungerar musiken som ett
tydliggörande ramverk för interaktionen. Under arbetssättet arbetar två vuxna tillsammans, en nyckelperson som
är en vuxen som känner eleven väl, samt en musikspecialist som ger musikalisk inramning åt interaktionen
mellan eleven och nyckelpersonen. Mina forskningsfrågor rörde hur de vuxna kommunicerade under ”Musical
Interaktion”, hur planering och utvärdering genomfördes samt hur arbetsfördelningen såg ut.
Min studie är en fallstudie och för att besvara mina frågeställningar valdes kvalitativ metod i form av deltagande
observationer av ”Musical Interaction”-lektioner samt intervjuer med två musikspecialister samt två
nyckelpersoner.
I studien framkom att icke-verbal kommunikation föredrogs som kommunikationsmedel under lektionerna. Det
kontinuerliga samtalet mellan lektionerna var viktigt, då utvärderingen fungerade som planering inför kommande
lektioner. Även vikten av övergripande mål framkom. Detta beskrevs som en förutsättning för att kunna uppnå
den flexibilitet som krävdes för att i processen kunna utgå från eleven. Informanterna uttryckte däremot en
motvilja mot att arbeta med specifika delmål, då detta kunde medföra en risk att fokus hamnade på fel saker i
undervisningen.
Betydelsen av olika och jämbördiga roller mellan den personal som samverkade poängterades.
Angående musikspecialistens roll som stödjande och ibland styrande i interaktionen, framkom att graden av
styrning i interaktionen varierade beroende på nyckelpersonens erfarenhet, kunskap och självförtroende. Studien
har även pedagogiska konsekvenser i relation till att läraryrket alltmer förutsätter samverkan med andra lärare
eller med andra professioner.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Johnels, Linn
Keywords
kommunikation
samverkan
språkutveckling
musik
Language
sv