• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att språka genom musiken. En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring kopplingen mellan musik och barns språkutveckling

Abstract
Syfte Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka musikens betydelse i barns språkutveckling, få en fördjupad förståelse för hur musik, språk och kommunikation hänger ihop och kan bidra till utveckling hos barn. Vi ville undersöka vad som ligger bakom förskollärares syn på musiken som ett pedagogiskt verktyg i barnens språkutveckling. Frågeställningar som vi ställer oss för att ta reda på vårt syfte är: •Hur ser tidigare forskning på betydelsen av musik i arbetet att stimulera barns språkutveckling? •Vilka olika tankesätt finns bland förskollärarna när det gäller hur musik kan stödja barns språkutveckling? •Ser förskollärarna någon utveckling i musikämnet från att de började sin yrkesbana fram tills idag? Metod Svaret på frågorna kommer dels från litteratur och även från en kvalitativ metod där vi har intervjuat elva förskollärare. Inspelning av intervjuerna hjälpte oss i vårt bearbetningsarbete. Resultat Tidigare forskning talar för att musiken kan stödja och underlätta för barnen i deras språkutveckling. I musiken finns mycket som tilltalar barnen, allt från glädje och gemenskap till roliga och ”konstiga” ord. Resultat som vi fått visar att musiken används ute på förskolorna, men förskollärarnas eget intresse spelar roll i prioriteringen och användandet av musiken i verksamheten. Alla förskollärare ser en koppling mellan musik och språkutveckling, men har svårt att förklara och sätta ord detta. Förskollärarna anser att musikämnet har ett behov av utveckling. Betydelse för läraryrket Vi har genom vår undersökning kommit fram till att musiken har stor betydelse i barns språkutveckling. Musicerande frambringar effekter på barnens uttal och hur de formar och skiljer på olika språkljud, det ökar ordförrådet och begreppsbildningen samt förmågan att skapa längre yttranden. Vi ser ett behov av fortbildning för att en progression av musik som ett verktyg i barns språkutveckling i framtiden ska bli verklighet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19904
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19904_1.pdf (471.0Kb)
Date
2009
Author
Strelvik (fd Nilsson), Kristina
Tiensuu, Hannele
Keywords
musik
språkutveckling
kommunikation
förskollära
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV