Browsing Student essays / Studentuppsatser by Title
Now showing items 14033-14052 of 30836
-
“JAG BEHÖVER INTE SITTA OCH FUNDERA ÖVER HUR ETT ÄPPLE FUNKAR”
(2022-03-29)Bakgrund Fibromyalgi är ett vanligt förekommande kroniskt smärtsyndrom som negativt påverkar individens förmåga att utföra dagliga aktiviteter. Stigmatisering och oförståelse från omgivningen kring sjukdomen har negativ ... -
”JAG BEHÖVER INTE STÄDA HELA ÖVERVÅNINGEN INNAN JAG TAR EN KAFFEPAUS”
(2023-05-23)Bakgrund Utmattningssyndrom uppkommer efter långvariga stressfaktorer på arbetet och i privatlivet. Syndromet medför en rad olika symptom som leder till stora problem i vardagen och dess aktiviteter. Personer med ... -
"Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolan
(2015-07-02)Syfte: Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka ... -
“JAG BESTÄMMER NÄR JAG SKALL FARA … KONTROLLEN DÄRA” - en kvalitativ intervjustudie om bilens betydelse för aktivitet och delaktighet för personer med ryggmärgsskada.
(2023-05-23)Bakgrund Varje år drabbas 300–350 personer i Sverige av ryggmärgsskada. Vid ryggmärgsskada påverkas personens aktivitetsrepertoar och möjligheten till delaktighet i samhället. Bilen kan ge personer med ryggmärgsskada ... -
Jag bestämmer över min personliga data, eller hur? - En fallstudie om individers med funktionsnedsättningars möjlighet att ge sitt samtycke till publicering av deras personliga data.
(2023-08-11)Motståndet och oron till att visa upp individer med funktionsnedsättningar på sociala medier och liknande är problematiskt i relation till individernas självbestämmande över sin personliga data. Uppsatsen syftar till att ... -
"Jag blev rädd och visste inte vad jag skulle göra" - En systematisk litteraturöversikt om tonåringars upplevelser av sin graviditet i västvärlden
(2022-01-27)Bakgrund: Tonårstiden är en intensiv period full av förändring och utveckling. Det finns flera risker med att bli gravid som tonåring för både mor och barn, och det beskrivs som ett globalt folkhälsoproblem. Barnmorskor ... -
"Jag blir människa mer än lärobok"
(2016)Denna studie har haft som övergripande syfte att undersöka sex gymnasie- och högstadielärares tankar och resonemang kring hur de upplever användandet av berättelser ur livet i sin undervisning. De frågor som studien har ... -
”Jag bloggar. Alltså lever jag!” En studie om kvinnors bloggande i samband med cancersjukdom.
(2012-02-21)Mitt syfte med uppsatsen har varit att undersöka vilken betydelse bloggande kan ha för kvinnors bearbetning och hantering av sin cancersjukdom samt vilken betydelse bloggens sociala interaktionsmöjligheter har för dessa ... -
Jag broderar att jag broderar
(2009-01-23)Mitt examensarbete handlar om att berätta i broderi. Jag har utgick från meningen ”Det finns så mycket vi gärna skulle kasta bort om vi inte var rädda att andra skulle plocka upp det.” ur boken Dorian Grays porträtt av ... -
Jag broderar att jag broderar
(2019-08-05)Mitt examensarbete handlar om att berätta i broderi. Jag har utgått från meningen "Det finns så mycket vi gärna skulle kasta bort om vi inte var rädda att andra skulle plocka upp det." ur boken Dorian Grays porträtt av ... -
“Jag brukar säga att det måste hagla älgar…” - En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö
(2018)Abstract Forskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika ... -
”Jag drömmer om att få tummen ur och flytta hemifrån” En studie om livskvalitet genom självbestämmande och delaktighet hos vuxna personer med ryggmärgsbråck
(2013-06-04)Huvudsyftet med studien har varit att beskriva upplevelser och svårigheter om hur kognition påverkar vuxna MMC patienters möjlighet att uppnå delaktighet och självbestämmande. De frågor som har ställts är: 1.) Vad påverkar ... -
Jag får aldrig slutföra en uppgift. Sjuksköterskors beskrivning av arbetsrelaterad stress och dess påverkan på omvårdnaden.
(2010-12-15)Det är väl känt att sjuksköterskor ofta har en hög nivå av arbetsrelaterad stress. Syftet med denna studie var att hitta orsaker till stress hos sjuksköterskor och hur detta påverkar omvårdnaden av patienter. Studien ... -
”Jag får försöka tills det går”
(2021-02-08)Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem ... -
Jag får inte delta i mitt eget liv. – en kvalitativ studie om hur personer med psykiska funktionshinder beskriver mötet med socialarbetare
(2011-05-25)The general objective of this qualitative study is to analyse and describe what people with psychiatric disabilities write on their blogs about their encounters with social workers. The questions the study is aiming to ... -
”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete 10 poäng Titel: ”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5” Sidantal: 42 Författare: Marie ... -
”Jag fick en plan” Fyra före detta institutionsplacerade ungdomar om upplevelsen av att ha ”lyckats”
(2010-08-10)Institutionsvård av barn och ungdomar är en omdiskuterad vårdform, inte minst på grund av den bristfälliga uppföljning av dess resultat som anses föreligga. Bristfällig både till sin mängd och till sin utformning, det finns ... -
“Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”
(2023-10-19)Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta bort. Bildskapandets potential ... -
”JAG FÖRLORAR INGENTING PÅ MIN ISOLERING” - En kvalitativ innehållsanalys av hur äldre representeras och gestaltas i dagspress under pandemin covid-19
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur äldre representeras och gestaltas i dagspress under pandemin covid-19 samt huruvida det finns skillnader i hur morgonpress och kvällspress representerar och gestaltar ... -
“JAG FÖRSÖKER HÅLLA HYGGLIG KONTORSTID” - En kvalitativ studie om universitetslärares upplevelser av det ofrivilliga distansarbetet till följd av coronapandemin
(2021-08-20)På grund av spridningen av Covid-19 viruset uppmanade Folkhälsomyndigheten den 17 mars 2020 universiteten att ställa om undervisningen till att bedrivas på distans. Redan innan coronapandemin präglades universitetslärarnas ...