“Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”
– En kritisk diskursanalys om bildskapande i fritidshem.
Abstract
Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare
forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta
bort. Bildskapandets potential framställs däremot som väldigt givande för barns utveckling,
lärande och meningsskapande vilket gör det väldigt relevant i fritidshemmets kontext.
Syftet med vårt examensarbete är att synliggöra hur lärare i fritidshem talar om bildskapande i
fritidshemmet. Datainsamlingen har gjorts i form av kvalitativa intervjustudier med behöriga
lärare i fritidshem med inriktning bild från olika fritidsverksamheter. Vi har identifierat fem
diskurser, med en kritisk diskursanalytisk ansats, och analyserat hur de förhåller sig till
varandra. Därefter diskuterade vi vilka effekter diskurserna kan ha för barnen i fritidshem. De
forskningsfrågor som ledde oss i detta arbete är: Vilka diskurser kan identifieras i lärare i
fritidshems sätt att tala om bildskapande? Med vilken säkerhet slås diskurserna fast? Vilka
effekter får de identifierade diskurserna för den sociala praktiken bildskapande i fritidshem?
Kritisk diskursanalys som teori förklarar att diskurser skapar den sociala kontexten, samtidigt
som den sociala kontexten skapar diskursen. Utifrån denna teori kunde vi analysera hur
diskurserna reproduceras på textnivå, diskursiv nivå samt social nivå. De identifierade
diskurserna har vi benämnt: bildskapande som social process, bildskapande som lustfylld
aktivitet, bildskapande som estetiska lärprocesser, bildskapande som läroplansstyrt samt
bildskapande som hantverksskicklighet. Dessa reproduceras i olika grad. De identifierade
diskurserna ger olika effekter för barns lärande och utveckling. I undersökandet av dessa
effekter tog vi stöd i Lindströms modell (2012) samt Hasselskogs lärarroller (2010).
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Sundin, Fanny
Svensson, Linnéa
Keywords
Bildskapande, fritidshem, diskurs, kritisk diskursanalys, estetiska lärprocesser, Lindströms modell, meningsskapande, lärande om bild, bild
Language
swe