Browsing Student essays / Studentuppsatser by Title
Now showing items 14013-14032 of 30765
-
“Jag brukar säga att det måste hagla älgar…” - En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö
(2018)Abstract Forskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika ... -
”Jag drömmer om att få tummen ur och flytta hemifrån” En studie om livskvalitet genom självbestämmande och delaktighet hos vuxna personer med ryggmärgsbråck
(2013-06-04)Huvudsyftet med studien har varit att beskriva upplevelser och svårigheter om hur kognition påverkar vuxna MMC patienters möjlighet att uppnå delaktighet och självbestämmande. De frågor som har ställts är: 1.) Vad påverkar ... -
Jag får aldrig slutföra en uppgift. Sjuksköterskors beskrivning av arbetsrelaterad stress och dess påverkan på omvårdnaden.
(2010-12-15)Det är väl känt att sjuksköterskor ofta har en hög nivå av arbetsrelaterad stress. Syftet med denna studie var att hitta orsaker till stress hos sjuksköterskor och hur detta påverkar omvårdnaden av patienter. Studien ... -
”Jag får försöka tills det går”
(2021-02-08)Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem ... -
Jag får inte delta i mitt eget liv. – en kvalitativ studie om hur personer med psykiska funktionshinder beskriver mötet med socialarbetare
(2011-05-25)The general objective of this qualitative study is to analyse and describe what people with psychiatric disabilities write on their blogs about their encounters with social workers. The questions the study is aiming to ... -
”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete 10 poäng Titel: ”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5” Sidantal: 42 Författare: Marie ... -
”Jag fick en plan” Fyra före detta institutionsplacerade ungdomar om upplevelsen av att ha ”lyckats”
(2010-08-10)Institutionsvård av barn och ungdomar är en omdiskuterad vårdform, inte minst på grund av den bristfälliga uppföljning av dess resultat som anses föreligga. Bristfällig både till sin mängd och till sin utformning, det finns ... -
“Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”
(2023-10-19)Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta bort. Bildskapandets potential ... -
”JAG FÖRLORAR INGENTING PÅ MIN ISOLERING” - En kvalitativ innehållsanalys av hur äldre representeras och gestaltas i dagspress under pandemin covid-19
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur äldre representeras och gestaltas i dagspress under pandemin covid-19 samt huruvida det finns skillnader i hur morgonpress och kvällspress representerar och gestaltar ... -
“JAG FÖRSÖKER HÅLLA HYGGLIG KONTORSTID” - En kvalitativ studie om universitetslärares upplevelser av det ofrivilliga distansarbetet till följd av coronapandemin
(2021-08-20)På grund av spridningen av Covid-19 viruset uppmanade Folkhälsomyndigheten den 17 mars 2020 universiteten att ställa om undervisningen till att bedrivas på distans. Redan innan coronapandemin präglades universitetslärarnas ... -
”Jag försöker nog liksom att lära känna dem och hitta det som behövs för dem”: Intervjuer med grundskollärare om pedagogiska strategier för elever med autism ur ett inkluderande perspektiv
(2018)Nyckelord: kunskapsutveckling, autism, inkludering, pedagogiska strategier, anpassningar, delaktighet, förhållningssätt, specialpedagogik. Goda kunskaper om vad som stödjer elever med autism är av stor vikt i dagens ... -
“Jag förstår inte hur man kunde vara journalist innan sociala medier” En kvalitativ undersökning om hur sociala medier påverkar journalisten i arbetsprocessen och yrkesrollen
(2016-02-04)In this study, we examined the views of Swedish journalists on social media. The study focused on their attitudes and opinions regarding social media in relation to journalistic ideals and as a tool in the working procedure. ... -
”Jag förstår inte vad du säger” En strukturerad litteraturöversikt över sjuksköterskors upplevelse av språkbarriärer i vårdmötet
(2019-08-01)Background: Language barriers in healthcare encounters have been a long standing problem, jeopardizing the patient safety, satisfaction and the amount of care given to these patients. Interpreters are less available for ... -
”Jag förstod att det här kommer vara livet ut” – En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av att drabbas av livsomställande sjukdom.
(2018-07-06)Bakgrund: När en person diagnostiseras med en svår sjukdom kan livet påverkas fysiskt, psykologiskt, socialt och existentiellt. Personen måste hantera den nya livssituationen och konsekvenserna av sjukdomen. Forskning ... -
Jag förtjänar att bli sedd som människa, inte en bromskloss i kommunikationen. - En kvalitativ studie om dövas upplevelser av sjukvårdens bemötande utifrån deras dövhet.
(2016-06-16)Denna uppsats handlar om döva patienters upplevelser av vårdpersonalens bemötande till dem när de söker vård vid olika vårdkontakter utifrån deras dövhet. Syftet med studien är att ta reda på vilka uttryck dövas upplevelser ... -
”Jag går in och ut ur världar” Identitetsskapande hos åldrande icke-heterosexuella kvinnor som har immigrerat
(2019-04-01)Syftet med studien var att undersöka hur åldrande, icke-heterosexuella kvinnor som har immigrerat till Sverige skildrade och förstod sitt identitetsskapande utifrån ett livsvärldsperspektiv. Djupintervjuer med sju kvinnor ... -
JAG GÅR PÅ FÄRRE BEGRAVNINGAR OM JAG FÅR IN FLER PÅ GYMNASIET” - om resursfördelningens roll till skolor i socioekonomiskt mindre gynnsamma områden.
(2019-06-25)Denna uppsats syftar till att närmare granska i vilken mån resurser styr skolresultat i socioekonomiskt mindre gynnade områden. Det är en kvalitativ undersökning som visar hur rektorer som arbetar i dessa områden ser på ... -
Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag – en kvalitativ pilotstudie om lärares förtroendearbetstid
(2015)Syftet med detta examensarbete var att undersöka och beskriva hur lärare hanterar sin förtroendearbetstid utifrån egna och andras förväntningar. Våra frågeställningar berörde hur lärare strukturerar och prioriterar under ... -
"Jag gick in i dörren". Våldsutsatta kvinnors upplevelser av mötet med vården.
(2012-11-22)Mäns våld mot kvinnor i nära relationer är ett samhällsproblem globalt sett. Kvinnor utsatta för våld i nära relationer upplever att de har en betydligt sämre hälsa än de kvinnor som inte utsätts för våld och hot. Våldet ...