Show simple item record

dc.contributor.authorAppelkvist, Linn
dc.contributor.authorSundqvist, Adam
dc.date.accessioned2023-04-20T09:05:32Z
dc.date.available2023-04-20T09:05:32Z
dc.date.issued2023-04-20
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76045
dc.description.abstractDet här examensarbetet är en forskningsöversikt som syftar till att besvara fyra frågeställningar. I resultatdel 3.1 besvaras de två första som lyder: Hur bör matematikhistoria inkluderas i undervisningen enligt forskningen? samt Vad säger forskningen om matematikhistoria och elevers lärande?. Matematikhistoria visar sig vara svårt att inkludera i undervisningen. Om det görs på ett meningsfullt och välgenomtänkt sätt kan elever få ut mycket av historien. Arbetssättet för eleverna kan bli mer varierat och höja deras motivation för matematiken. Utöver dessa aspekter kan elever med hjälp av historiska inslag få se att matematik är ett mänskligt ämne. I diskussionen ges bland annat ett förslag på hur man tidseffektivt kan kombinera matematikhistoria med problemlösningsuppgifter. I resultatdel 3.2 besvaras följande frågeställning: Hur har talet π utvecklats genom historien?. Frågan utgör examensarbetets matematiska fördjupningsdel och besvaras genom tre olika avstamp i historien: Rhindpapyrusen, Arkimedes och Anders Gabriel Duhre. Författarna använde sig av olika metoder för att förbättra approximationen av π. Vår sista frågeställning: Hur kan historien om π användas i undervisningen? besvaras enbart i diskussionsdelen. Här ges exempel på möjliga uppgifter som kan användas i undervisningen. Uppgifterna har en tydlig koppling till författarna och deras respektive metoder.en
dc.language.isosween
dc.subjectMatematikhistoria. Matematikundervisning. Matematikdidaktik. Originalkällor. π. Rhindpapyrus. Arkimedes. Duhre.en
dc.titleHistorien om π - från papyrusrulle till dagens klassrumen
dc.title.alternativeKan historiska inslag förbättra matematikundervisningen?en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokPhysicsChemistryMaths
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Mathematical Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record